08/11/2022
Min far udsatte mig for fysisk vold. Jeg frygter, at det vil ske igen!
Hej. Da jeg var mindre var jeg udsat for fysisk vold, det kunne ske næsten hver dag, hvis min far var sur på mig eller hvis han havede hans egen problemer, gik det altid ud over mig. Det stoppede lidt da jeg fyldte 11 år, jeg tror det var fordi mine lære lå mærke til mine blå sår. Jeg fik en del selvmords tanker da det var hårdt at gå igennem som lille. Jeg har stadig frygt idag om at den tid vil komme tilbage igen, da han stadig råber af mig som dengang, og truer mig ofte om at slå mig. Hver aften tænker jeg tilbage på dengang og er vildt bange for at det ville ske igen, da min far ikke har ændret sig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre da jeg virkelig stadig har frygt i mig…

Svar
Kære du
Mange tak for at dele din fortælling med os!
Du fortæller, at din far har udsat dig for fysisk vold indtil du var 11 år. Du beskriver, at det din far udsatte dig for gav dig selvmordstanker, og at du stadig frygter at blive udsat for fysisk vold igen. Din far råber stadig af dig og truer med at slå dig. Du fortæller, at du hver aften tænker tilbage på dengang og bliver bange for at opleve det igen.
Det lyder bestemt ikke rart det din far har udsat dig for, og stadig udsætter dig for! Det er ikke okay, at din far har udsat dig for fysisk vold! En far skal skabe tryghed og det er hans ansvar at passe på dig. Hvor er det sejt og modigt af dig at skrive herind til os omkring det!
Jeg får lyst til at fortælle dig lidt om psykisk vold. Psykisk vold er en voldsform der kommer til udtryk som gentagende handlinger, der ofte foregår i det skjulte og altså kan være svær at få øje på. Psykisk vold kan fx omfatte vedvarende ydmygelser, kontrol, følelsesmæssig manipulation og nedbrydende udtalelser. Men også gentagne trusler om at blive fysisk afstraffet kan virke som psykisk vold.
Jeg hæfter mig ved, at du stadig er bange for din far. Vold kan have mange konsekvenser fx selvmordstanker og frygt som du beskriver du oplever. Dette kan være rigtig svært at slippe af med alene. Det er ikke meningen, at du skal gå alene med de traume og den frygt du føler alene.
Jeg kommer til at tænke på om du har fortalt en anden voksen om det som foregår i dit hjem og hvis ikke - hvad tænker du så om, at snakke med en voksen om det? En voksen som du er tryg ved, måske en anden forælder, bedsteforælder eller en sød lærer?
Herinde i Bryd Tavsheden kan vi hjælpe dig bla. med din frygt for din far. Vi tilbyder samtaleforløb, hvor du kan du få et gratis og anonymt samtaleforløb med en af vores professionelle rådgivere.
Derudover vil vi rigtig gerne snakke med dig om dine oplevelser på vores chat eller telefon - helt anonymt. Vores chat har åben man-fre mellem kl. 17-20 og vores telefon har åben man-tor i samme tidsrum.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du vil overveje at dele din fortælling med nogen.
Jeg ønsker dig det bedste og hepper på dig!
Mvh
Bryd Tavsheden