15/11/2022
Havde brug for at fortælle om en voldsom episode med min far
Mig og min far kom oppe at skændes over mit rigtig alvorligt angst fordi han ikke kan forstå hvordan det er selvom vi har snakket om det en del.
Jeg blev så opslugt af det den dag at jeg valgte at sige til min far at jeg ville gå en tur for at få noget frisk luft og han sagde at det var godt at jeg kom ud og få noget frisk luft så jeg kunne tabe mig og efter det kaldte han mig en fed luder selvom at jeg er virgin og ikke haft en kæreste i næsten 1 år.
Jeg vælger at gå hjem til min mor hvilket er ca 10km min da jeg kom halvvejs så jeg min fars bil og han kørte stærkt som i ret stærkt så jeg blev meget bange og forskrækket fordi han råbte af mig og dystede og hoppede ud af bilen og jeg løbte men han løbte efter mig og fangede mig, han tog rigtig hårdt fat i mig og skubbede mig ind i bilen hvor jeg græd fordi han holdte mig så hårdt. Jeg tog sele på fordi han kørte stærkt i forvejen. Da vi kørte hjem åbnede han døren til mig og rev mig ud af bilen med min sele på hvilket han nok ikke havde set men han blev ved med at prøve at rive mig ud. Jeg fik mig heldig vis revet mig ud af selen så han ikke blev ved fordi det gjordte fucking ondt, han river og skupper mig inden for og skupper mig over en trin vi har i brøkerset så jeg faldte og forstuete min fod og min finger brækkede. Han var lige glad og blev ved med at skubbe og snakke virkelig grimt til mig hvor at jeg skulle gøre alt hvad han siger og at som om jeg skulle være en house wife for ham altså at gøre hele huset rent osv. Han lade mig gå til sidst hvor jeg så gik ind på mit værelse og græd så kom han ind hvor jeg blev bange for at han ville slå mig for det ville han gøre vis jeg havde opført mig dårligt men han tog bare min telefon og sagde at så jeg ikke kunne ringe til kommunen eller til mor. Da han gik igen fik jeg et angst anfald og det blev kun være fordi jeg har svær asthma og der gik noget til før min far kom ind hurtigt for at se om jeg var okay fordi han kunne høre mig få svært ved at trække vejret hvor han prøvede at ringe til 112 fordi han troede det var såden man gjordte men jeg rev telefonen ud af ham og lagde på og rev efter vejret for at sige at det er hans skyld så han skulle gå ud så jeg kunne blive okay igen han gik aldrig ud men jeg ville ikke sige mere for det var virkelig svært at snakke. Jeg blev seni okay igen hvor vi fik snakket om det men jeg sagde ikke rigtig noget, jeg fik lov til at få min telefon igen og jeg skrev til mor med det samme han gik ud af mit værelse. Min mor kom og hentede mig og mine søskende med det samme og min mor råbte af min far for hvad han har gjordt. Da vi kom hjem til min mor ringede min mor til kommunen fordi jeg har en jeg snakker med fra kommunen af så jeg kunne snakke med hende om det nogle dage efter. Jeg tog selvskade ret meget på det tidspunkt især efter det min far gjordte. Nu er jeg 1 dag clean hvilket jeg er ret stolt af.
Dette skete for 6 måneder siden og det haunter mig stadig hvor jeg er meget bange for min far og har svært ved at snakke med ham.
Ved godt at det nok var lidt bedst at jeg skrev til børnetelefonen men det har jeg gjordte flere gange hvor de værd gang har sagt såden med at det nok skal gå og så ik mere altså det hjælper jo også bare en hel dag:/
Havde brug for at få det ud... tak
Vh pige på 14

Svar
Kære du,
Hvor er det godt, at du skriver ind med dine tanker og følelser. Det er super sejt.
Du beskriver en episode, du har oplevet med din far for 6 måneder siden, som ’haunter’ dig. Du skriver, at du er bange for din far og har svært ved at snakke med ham.
Den episode du beskriver lyder utrolig voldsom og ubehagelig, og jeg vil gerne understrege, at det slet ikke i orden, at din far behandler dig på den måde. Jeg kan godt forså, at episoden stadig hjemsøger dig. Jeg kan også godt forstå, at du er bange for din far og har svært ved at snakke med ham, efter han har behandlet dig på den måde.
Jeg vil foreslå dig at gå ind på vores hjemmeside ”Brydtavsheden.dk”. Der kan du læse lidt om de forskellige voldstyper, der findes, og se om der er nogen af dem, du kan genkende i forhold til, den måde din far har behandlet dig på. Du skriver ikke i brevet, om du stadig ser din far, efter den episode, du beskriver. Hvis du gør, bekymrer det mig rigtigt meget.
Det er rigtigt godt at høre, at du har fortalt din mor, hvordan din far har behandlet dig, og at hun har fået kontakt til kommunen. Det er nemlig rigtig vigtigt, at man ikke går med sådan nogle voldsomme oplevelser alene. Jeg tror også, at det ville være en rigtig god idé, hvis du begyndte at tale med en psykolog om dit forhold med din far samt den voldsomme episode, du beskriver. For at du kan få det bedre, er det nemlig vigtig at du får talt med nogen om sine oplevelser og følelser, så man kan få bearbejdet dem - og det er en psykolog bare rigtig god til. Hvis du får din mor til at tage dig med op til din egen læge og fortæller om dit forhold til din far, samt de ting du har oplevet, kan lægen give dig en henvisning til en psykolog.
Hvis du godt kunne tænke dig at tale mere med os om episoden med din far og de følelser og bekymringer, du går med, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chat, der har åbent mandag-fredag fra kl. 17-20 eller ringe ind til os på telefon +45 44 45 20 90 i samme tidsrum mandag-torsdag. Vi vil meget gerne tale med dig.
Jeg vil igen understrege, hvor godt det er, at du skriver ind og lufter dine tanker, og jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Mvh. Sophia
Bryd Tavsheden