19/11/2022
De ting hun gjorde og sagde har gjort mig til den jeg er i dag
En af mine gamle venner gik meget op i sex, køn og sexuel orientering. Hun ville ofte overtale mig og andre til at blive kysset af hende, dette var meget ubehageligt. Hun overtalte mig også mere end en gang til at drikke alkohol selvom jeg tog anti depressiv medicin og ikke måtte få alkohol. Da hun først startede i min klasse blev jeg mobbet og havde ingen venner, hun kom selv fra mobning på sin gamle skole så for at undgå det blev hun selv en mobber. Efter et på par år blev det bedre og hun åbnede op for mig, nogle gange så meget at hun fortalte at hun syntes at jeg burde dø.
De ting hun gjorde og sagde har gjort mig til den jeg er i dag: en pige med social angst, trust issues, stress, depression osv. Men det har også gjort mig til en pige med erfaring på området, det har gjort mig til en bedre ven og det har gjort mig til god lytter.
Dette er en lille del af mig som jeg aldrig før har sagt højt.
Tak fordi du ville lytte

Svar
Kære du
Tak for din mail og for at dele en lille del af dig.
Du fortæller om en svær situation med en veninde, som har påvirket dig rigtig meget. Så meget at du beskriver, at du i dag har social angst, stress, depression og har svært ved at stole på andre.
Det du fortæller om jeres venskab lyder ikke særlig rart og det bekymrer mig hvor grænseoverskridende din veninde har været over for dig. Det bekymrer mig også, hvor meget det har påvirket dig negativt.
Du fortæller ikke hvor længe det er siden og om du stadig ses med din veninde. Du fortæller at du aldrig har sagt noget af dette højt. Det tyder på, at du ikke har fået talt med en voksen om dine oplevelser med din veninde og den måde du stadig er påvirket af det.
Hvis du ikke har fået talt med en voksen, for eksempel dine forældre, om det du har oplevet med din veninde, så håber jeg, at du vil finde modet til at gøre det. Også selvom du ikke ses med din veninde mere. Det at du oplever social angst og depression, betyder, at det har været skadeligt for dig og derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at få det bedre.
Hvor er det flot, at du skriver herind til os og siger det højt, som du aldrig før har fortalt. Det tyder på, at du er en modig pige, og jeg tror også, at du har et ønske om at få det bedre.
Håber du finder modet til at tale med en voksen
Hilsen
Lotte
Bryd Tavsheden