24/11/2022
Tæller det som psykisk vold?
Hej, jeg var i et romantisk forhold med en person for et par år siden, hvor personen ofte truede med at slå op hvis jeg ikke gjorde som de sagde. De løj også til mig meget af tiden, og hver gang jeg prøvede at konfrontere dem, sagde de altid at jeg overeagerede. Tæller det som psykisk vold?

Svar
Kære du,
Hvor er det godt, at du skriver ind. Det er virkelig sejt!
Du skriver, at du for et par år siden var i et romantisk forhold med en person, der ofte truede dig med at slå op, hvis du ikke gjorde, som personen sagde. Derudover løj personen meget af tiden og sagde, at du overreagerede, hvis du konfronterede vedkommende.
Det lyder ikke som et særligt sundt forhold, du var i, og det lyder heller ikke rart den måde personen behandlede dig på. Du spørger, om det tæller som psykisk vold, og i den forbindelse vil gerne fortælle dig lidt om, hvad psykisk vold egentlig indebærer.
Psykisk vold er en voldsform der kommer til udtryk som gentagende handlinger, der ofte foregår i det skjulte og altså kan være svær at få øje på. Psykisk vold kan f.eks. omfatte vedvarende ydmygelser, kontrol, følelsesmæssig manipulation og trusler. Det kan være at blive styret af sin kæreste og f.eks. ikke selv få lov til at træffe sine egne valg, såsom hvilke venner man vil se og hvilket tøj, man ønsker at gå i. Psykisk vold kan have tendens til at eskalere over tid.
Ud fra dit brev tyder det på, at det er psykisk vold, du har været udsat for. Det kommer bl.a. til udtryk, når du skriver, at personen ofte truede dig med at slå op, hvis du ikke gjorde som vekommende sagde, og at personen altid sagde, at det var dig der overreagerede, når du konfronterede vedkommende.
Hvis du har brug for at tale mere om det forhold, du var i for et par år siden, og hvilke følelser du går med omkring det nu, er du altid velkommen til at skrive ind til os. Du kan skrive ind til os på vores chat, der har åbent mandag-fredag fra. kl. 17-20 eller ringe ind til os mandag-torsdag i sammetidsrum på telefon: +45 44 45 20 90. Vi vil meget gerne tale mere med dig!
Mvh. Sophia,
Bryd Tavsheden