05/12/2022
Hej brevkasse.
Jeg har datet en super sød fyr i snart 5 måneder nu, og har for en måneds tid siden lagt kærestekortet på bordet. Vi har det overordnet set super godt sammen, vi elsker at lave forskellige ting sammen og nyder generelt altid vores selskab.
Når man lærer hinanden at kende, kan der som oftest godt komme nogle ting som man hver især måske godt kan blive lidt sådan “hmm..” over. Jeg er meget god til at åbne op omkring hvad jeg føler, og jeg har især snakket meget med ham om én ting.
Lad os kalde ham F.
F er 25 år gammel, moden og super omsorgsfuld. Han er nem at snakke med og det har endnu ikke været et problem for mig at snakke med ham om de ikke så glade ting.
F har gået temmelig meget i byen i den tid vi har set hinanden - og det har jeg det bare ikke super godt med.
Jeg har derfor tidligt i vores relation ( 2 måneder inde) spurgt ham om han er der, hvor han bare gerne vil ud at feste med vennerne og ikke være bundet af at skulle tænke på han har en partner der ligger og tænker på ham når han er ude og fulde sig. Dertil svarede han, at han generelt slet ikke er så meget til at gå i byen og ser rigtig mange gode værdier i mig, så selvfølgelig er han ikke der. Han sagde at han fortsat gerne vil ses med mig og vil skrue lidt mere ned for byturene.
Det har han gjort.
Nå - hertil hvad mit issue lige nu er. Han har fra start været sindssygt god at skrive med. Vi havde en distance mellem hinanden på 1.30 times kørsel, men jeg er flyttet til Midtjylland tættere på familien og nu kun 20 minutter fra ham - så vi er sammen 3-4/7 dage om ugen.
De dage vi ikke er sammen nu, når han er sammen med hans venner eller tager i byen, så hører jeg INTET fra ham. Som i ingenting - jeg er af den overbevisning at jeg ikke skal være den første til at sende en besked hver gang. Jeg tror også, at det er værd at nævne, at han hver gang, inden en bytur eller fest, har enten sagt eller skrevet til mig at han nok skal holde mig opdateret - det er bare aldrig sket på nogen af byturene eller festerne.
Jeg har så gået med en super irriterende følelse inden i efter hver gang jeg har konfronteret ham med at jeg synes ikke det er super fedt og jeg kunne godt tænke mig hvis det kunne blive en ting, at han så rent faktisk lever op til det han fortæller - altså at han lige opdaterer med en selfie på Snapchat eller sender en besked. Han fortæller selvfølgelig hver gang, at han snakker om mig hver gang og bare ikke tager sin telefon frem hele aftenen (den er jeg dog ikke helt faldet for)
Er det helt skørt, at jeg synes man opdaterer hinanden når man tager afsted i byen eller til fester uden hinanden? Og virker det kontrollerende af mig, at spørge ham om det er noget han vil arbejde på at gøre sig i?
Jeg har ikke før været kærester med en, som har været så meget i byen, og han har af flere gange mistet sin telefon i byen så jeg ikke har kunnet komme i kontakt med ham dagen efter, så jeg synes bare det er lidt ubehageligt. Jeg har dog bare heller ikke lyst til at være en kontrollerende kæreste.
Jeg håber ikke det var alt for kringlet, og til at forstå. Jeg ønsker nok bare at blive bekræftet i at det er normalt og måske få nogle tips til hvad man måske ellers kunne gøre eller snakke med ham om.
Venligst, M.

Svar
Kære M
Tak for dit brev. Godt at du har mod på at skrive og fortælle hvad der fylder i forholdet til din kæreste.
Som jeg høre dig fortælle, har du en sød kæreste i F, i holder at være og snakke sammen om forskellige ting, også de mindre gode, men der er også noget, som går dig på. F er glad for byture, som han har dyrket meget i den tid i har kendt til hinanden. Det har du det mindre godt med, hvilket du også har forelagt ham. Til dette svare F, at han slet ikke er til byture, men at han ser mange gode værdier i dig. Sådan som jeg forstår det, går det dig på, at du ingenting hører fra F når han er i byen med vennerne, ej heller at han holder dig opdateret undervejs, selvom at han har sagt at han ville gøre noget andet. Det skuffer dig, at F ikke lever op til jeres aftale om at holde dig opdateret på hans færden, du er ikke til fals når han siger, at han har dig med i tankerne.
Du lyder som en omsorgsfuld, kærlig og reflekterende person, der bekymrer sig om din kæreste og hans færden. Det lyder som om, at i har forskellige tilgange og behov til det at være i en kæreste relation og at i endnu ikke har fået dette afstemt helt med hinanden. Jeg bider mærke i at du nævner, at i er gode til at snakke sammen, men hører dig ikke fortælle, om du har fortalt ham hvad det betyder for dig, at han ikke giver lyd fra sig, fortæller hvor han går hen og hvilke følelser det vækker i dig. Måske du kunne gøre dette og samtidig sætte nogle grænser for jeres forhold, at hvis i skal blive ved at være i et forhold, har du brug for, at i tilnærmer jer hinanden, ellers har du ikke lyst til at være sammen med ham. Samtidig er det vigtigt, at lade ham tilsvarende give udtryk for sine behov, da de kan være nogle helt andre og fornemme hvor han er, om han er et helt andet sted end dig. For det er usundt at være i et forhold, hvor i har to helt vidt forskellige tilgange til det at være sammen.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.