06/12/2022
Jeg føler jeg har gjort mit for forholdet til at fungere og føler mig ret magtesløs, da jeg gerne vil beholde min selvrespekt, men ikke ødelægge det forhold jeg er så glad for.
Kære læser
Jeg har fået en dejlig skøn kæreste og vi har været sammen i 3 måneder nu, så det er stadig nyt. Vi er vildt glade for hinanden og til hverdag fungere det hele bare som det skal.
Men de få gange vi skændes har jeg en kæmpe frygt for han forlader mig.
Inden vi blev rigtig kærester blev vi sure på hinanden og jeg råbte af ham, hvor han så sluttede det hele mellem os. Vi fandt så en løsning dagen efter og fandt sammen igen.
Vi er igang med vores andet skænderi lige nu omkring han har løget om hvad han skal lave i weekenden. Han fortalte mig han skulle til sin efterskole ven, men finder ud af nogle dage før, at han skal til sin eks julefrokost med nogle af vores fællesvenner. Jeg har ingen relation med hans eks kæreste.
Jeg bliver meget sur og ked af det over han har løget. Og jeg føler mig gjort til grin, da jeg synes det sender et signal, både til mig og andre, om at jeg ikke er så vigtig, og jeg føler mig egentlig gjort til grin.
Jeg ringer til ham for at fortælle det ikke er okay og det ikke er sådan man behandler mig. Han benægter at han har løget og prøver med det samme at forsvarer sig selv.
Jeg bliver meget vred over han ikke anderkender at han har gjort mig ked af det, ikke bare kan sige undskyld og forstår det er en principsag om, at man bare ikke tager til sin eks kærestes julefrokost.
Her forklarer han at han ikke turde sige sandheden fordi han ikke ville såre mig. Jeg har forklaret ham op til flere gange at det eneste jeg ægte bliver sur over er når folk lyver. Alligevel holder han det hemmeligt.
Et er jeg selvfølgelig bliver skæptisk over om han stadig føler noget for hende, men jeg bliver endnu mere ked af det over han ikke følte han kunne fortælle mig sandheden.
Jeg kommer fra en baggrund med en borderline mor, og kan derfor godt have mærkelige tendenser. Specielt når jeg bliver virkelig glad eller virkelig ked af det. Dette har jeg forklaret ham og han siger det er okay, men det er det jo ikke når han ikke kan fortælle mig sandheden.
Jeg føler jeg har gjort mit for det fungere og føler mig ret magtesløs da jeg gerne vil beholde min selvrespekt men ikke ødelægge det forhold jeg er så glad for.
Håber jeg kan få er svar

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev!
Du skriver ind omkring dit forhold til din kæreste. Du fortæller, at jeres forhold er nyt og det til hverdag fungerer godt, men at du er bange for at miste ham når I skændes. Du skriver ind om et skænderi I har lige nu; din kæreste har fortalt, at han skal være sammen med sin efterskoleven i weekenden, men du finder ud af at han skal til julefrokost med bla. sin ekskæreste. Du er på den ene side ked af at han løj for dig, og på den anden side lidt skeptisk overfor om han føler noget sin ekskæreste.
Til at starte med vil jeg rose dig for at skrive så uddybende herind! Jeg kan godt forstå, at du har søger råd om din situation!
Det er vigtigt, at man føler dig tryg i sit forhold, samt mødt g forstået. Det er derfor vigtigt at fortælle sin kæreste hvordan man går og har det. Det er flot, at du har fortalt ham om hvilke følelser det sætter gang i dig, ved at han tager til julefrokost med sin ekskæreste. Det er vigtigt at I har en dialog om sådanne ting, uden I skal forbyde hinanden noget eller begrænse hinanden.
Det er også rigtig vigtigt at have tillid til hinanden i et forhold – noget der selvfølgelig skal gå begge veje. Det vil sige, at I skal kunne stole på hinanden.
Jeg vil opfordre dig til at tage en snak med din kæreste om tillid i jeres forhold. I kan snakke om hvordan I kan vise hinanden tillid, og hvordan I kan sig til, hvis det går over jeres grænser på en hensigtsmæssig måde.
Måske har du en god ven du kan vende det hele med? Sommetider kan det være givne at få andre perspektiver på situationen.
Du fortæller også, at din mor har borderline, hvilket også har påvirket dig. Er det noget du har snakket med nogen om? Det kan være godt at forstå hvad det indebærer, og hvordan det har påvirket dig.
Derudover vil også opfordre dig til at skrive ind på vores chat man- fre kl. 17-20, hvis du har brug for uddybning eller snakke mere om din situation. Vi har også en telefonrådgivning, som er åben man- tor i samme tidsrum.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mvh
Bryd Tavsheden