07/12/2022
Jeg har oplevet noget ubehageligt, da jeg gik på SFO. Derudover stoler jeg ikke på mine forældre og er bagud i skolen.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre længere. Jeg kommer aldrig og fortæller mine forældre om der er noget, jeg er stresset og bag ud i skolen. Jeg har det svært i skolen, og jeg har en hjerne som en 5 klasses. Jeg vil gerne søge hjælp, men det kan jeg ikke siden det er mine forældres ansvar. Jeg stoller ikke på dem, og heller ikke andre familiemedlemmer. Jeg ved mine forældre bagtaler mig og mine søskende.
Det ikke kun det, jeg tror jeg har fået/prøvet overgreb. Da jeg var 6 år gammel. En pige fra min skole på samme alder som mig.
Jeg kan huske at vi var de sidste i SFO. Hun kom over til mig, og sagde at vi skulle lege en leg.
Hun visker det til mig, og hun siger at vi skal gå ud på toilettet. Derefter siger hun at jeg skal tage mit tøj af, jeg gør det. Så tager hun sit af, jeg siger ikke noget, men jeg følte mig ubehageligt. Derefter siger hun at jeg skal bukke mig, toilettet var forholdsvist lille, men jeg kunne godt bukke mig, derefter siger hun at jeg skal slikke hende på, i ved. Jeg gør det og fortæller at jeg ikke kan lide det, og at jeg gerne vil stoppe, hun siger at hun gerne vil have at jeg skal blive ved, jeg lytter til hvad hun siger, gør det igen, men da jeg prøvede at stoppe, tog hun mig på hovedet og hold mig fast så jeg blev nød til at blive ved. Efter det går vi tilbage, det føltes som langt tid, og min far var kommet for at hente mig. Efter dette sagde jeg intet.
Jeg har problemer med at stolle på mine forældre, og familiemedlemmer. Jeg har snakket med min veninder om det, men jeg er så træt og bag ud i mit liv. Jeg ville ønske at jeg bare kunne lave mine lektier, og være ordentlig i skolen. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, jeg glemmer alt, jeg stoller ikke på folk, familie, eller klassekammerater. De eneste jeg stoler på er mine 2 veninder.
Jeg startede med at vape i en ung alder, er stoppet.
Jeg har prøvet snus.
Jeg er bag ud i skolen.
Jeg for ikke ordentligt hjælp.
Jeg er træt...
Jeg går rundt i offentligheden og bliver kaldt for emo og kineser og japaner.
Jeg er mentalt ødelagt.

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev og din fortælling! Hvor er det sejt af dig at åbne op!
Du beskriver, at du er stresset og bagud i skolen. Du siger, at du ikke stoler på dine forældre eller andre familiemedlemmer, og ikke har mulighed for at fortælle dem om hvordan du har det.
Derudover beskriver du en episode fra din SFO, hvor en pige tvang dig til at tage tøjet af og slikke hende mod din vilje.
Du fortæller, at du har røget e-cigaretter, tager snus og mangler ordentlig hjælp.
Hvor er det godt at du søger hjælp, når du har det svært!
Når jeg læser dit brev, beskriver du flere ting. Du beskriver et seksuelt overgreb, som stadig sidder i dig. Det er vigtigt at få bearbejdet sådan en oplevelse, da man ellers kan opleve ubehagelige følger som skam, angst, depression mm.
Derudover beskriver du dit forhold til dine forældre som dårligt. Du fortæller, at de bagtaler dig og dine søskende, og at du ikke stoler på dem. Du skriver ikke uddybende om dit forhold til dem, men det er dine forældres job at passe på dig og sine søskende. Jeg får også lyst til at fortælle dig lidt om psykisk vold: Psykisk vold er en voldsform der kommer til udtryk som gentagende handlinger, der ofte foregår i det skjulte og altså kan være svær at få øje på. Psykisk vold kan fx omfatte vedvarende ydmygelser, kontrol, følelsesmæssig manipulation og trusler. Det kan være at blive styret af sine forældre og fx ikke selv få lov til at træffe sine egne valg, såsom hvilke venner man vil se og hvilket tøj, man ønsker at gå i.
Dernæst beskriver du at er træt, baggrund i skolen og mentalt ødelagt. Det er ikke meningen, at man skal gå rundt med sådanne tanker alene! Jeg er glad for at høre, at du har to gode veninder. Har du også en voksen du føler dig tryg ved? Måske en lærer eller en af dine veninders forældre?
Ellers er vi her for dig!
Vores chat har åben man- fre kl. 17- 20, hvor du kan skrive med os om din situation og følelser. Du kan også ringe man- tor i samme tidsrum.
Vi tilbyder også samtaleforløb. I vores samtaleforløb, får du din helt egen rådgiver, som du kan tale med, gratis og anonymt. Vi hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd, til hvad du kan gøre i netop din situation.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mvh
Bryd Tavsheden