07/12/2022
Min kæreste snakker med andre piger.
Hej, min kæreste snakker med andre piger, specielt meget med en pige som hedder [pigenavn]. Jeg ved hvordan jeg skal håndtere situationen. På den ene side vil gerne have at han snakker kun med mig, men jeg vil heller ikke låse ham væk. Hvad gør jeg?

Svar
Kære du.
Hvor er det godt at du skriver!
Du fortæller, at din kæreste snakker med andre piger. Du beskriver, at du på den ene side gerne vil have at han kun snakker med dig, men heller ikke vil begrænse ham.
Det er helt normalt at føle sig usikker, når ens kæreste snakker med andre. Men vil jo gerne være tæt på sin kæreste og mange oplever også en frygt for at miste sin kæreste, hvis kæresten kommer for tæt på andre. Det er helt normalt at have det sådan. På den anden side, så er det også vigtigt at man giver sin kæreste den frihed der skal til for, at ens kæreste kan trives og have det godt og se andre mennesker og have andre venskaber og relationer. Det er et spørgsmål om den rette balancegang og man bliver nød til at udvise tillid til hinanden.
Nogle gange, så kommer ens følelser i klemme. Hvis ikke der er den rette balance, så bliver man hele tiden såret fordi man føler sig usikker eller den anden føler sig kvalt fordi der ikke er nok frihed. I et kæresteforhold er det derfor vigtigt at snakke om de sårbare ting - selvom det er svært. Det kan være en god ide at sætte ord på sin tvivl og sårede følelser overfor din kæreste. Men det er vigtigt at man har gensidig respekt overfor hinandens følelser. Hvis i kan lytte til hinandens følelser og have respekt for hinandens følelser, så kan i også få mere tillid til hinanden og dermed mere ro og føle mindre usikkerhed.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for mere rådgivning eller nogle at snakke med, så prøv at kontakt Sexlinien for Unge. De ved meget mere om emnet end vi gør i Bryd Tavsheden.
Sexlinien for Unge er en informations- og rådgivningsportal om sex, kærlighed og følelser for unge mellem 15-25 år. De har en brevkasse, men man kan også ringe til dem på 70 20 22 66 mandag til fredag Kl. 15.00 – 19.00. Her er et link til deres hjemmeside: https://www.sexlinien.dk/-1
Mvh.
Bryd Tavsheden