25/09/2019
Min veninde har selvmordstanker
hej brevkasse
en af mine venner har selvmordtanker fordi hun er jaloux på døden og hun eller jeg ved ikke hvorfor, og være nat enden jeg skal sove tænker jeg på om hun måske en dag vil gøre det. jeg vil rigtig gerne hjælpe hende men jeg ved ikke hvordan. kan i hjælpe mig med at min ven ikke begår selvmord.
kh. pigen der har brug for hjælp

Svar
Kære Pige der har brug for hjælp
Tak for dit brev, hvor er det godt du skriver. Det er godt at din veninde har en som dig i sit liv.
Jeg tænker, at din ven har brug for at tale med en voksen om, hvad det er for nogle tanker hun har og hvad det er der får hende til at tænke på at begå selvmord.
Det ville være godt hvis hun kunne tale med sine forældre om de tanker hun har for de er de nærmeste til at støtte hende og hjælpe hende videre. Hvis det ikke er en mulighed så kunne der måske være en lærer på skolen, en pædagog i klubben eller en anden voksen, som hun har et godt forhold til, som hun kan tage kontakt til. Det er meget vigtigt at din ven får hjælp for en voksen så du ikke går med sådan nogen alvorlige bekymringer.
Hvis hun føler det er for svært at tage kontakt til nogen som kender hende er der mulighed for at kontakte Børns Vilkår, der rådgiver om alle tænkelig problemer på Børnetelefonen 116 111.
Med kærlig hilsen
Martin