17/12/2022
Svært at styre følelser
Jeg er i tvivl om jeg behandler min kæreste godt nok. Jeg føler ikke at jeg er en god nok kæreste for ham og det gør mig bange for om han skrider fra mig på et tidspunkt.
Jeg lider af borderline og har derfor mega svært ved at styre min tanker og følelser. Jeg kan side og spile brætspil med ham og hvis jeg taber bliver jeg så sur at jeg går og låser mig inde på badeværelset for ikke at flippe ud på ham. Jeg starter også tit skænderier fordi at der er ting der påvirker mig meget og når vi så snakker om det og vi tager de emner op bliver mine følelser bare såret på en måde så jeg ikke kan lade vær med at råbe, og vil så gerne lære at blive en bedre kæreste så jeg kan leve resten af mit liv med ham…

Svar
Kære pige på 18 år.
Det er flot at du skriver til os om dine tanker og bekymringer i forhold til din kæreste og hvad der sker. Og om dine tanker om at ville være en god kæreste. Jeg synes din kæreste er heldig at have sådan en god og omsorgsfuld kæreste, som du er. Som er så villig til at arbejde på at jeres forhold bliver bedre.
Jeg tænker at det måske er din borderline diagnose som gør det svært at styre dine følelser, som får følelserne til at blive så kraftige og overvældende. Har du mon talt med din kæreste om din diagnose og at det er derfor du reagerer som du gør. Måske er det godt for ham at vide det og vide hvordan du har det.
Foreningen Bryd Tavsheden, ved en masse om vold, og ikke særlig meget om psykiatri. Hvilket får mig til at foreslå dig at du måske kunne tage en samtale med din psykiater, eller en psykiatrivejleder, hvis du er tilknyttet en vejleder. Måske du også kunne kontakte Psykiatrifonden, de har også rådgivning. Jeg tænker at du der kan få nogle gode og brugbare råd.
Mange hilsner fra
Brevkassen