18/12/2022
Kæreste har været i problemer og været voldelig. Sker det igen ?
HEJ BREVKASSEN
Jeg skriver til jer, da jeg virkelig har brug for råd til mange ting. Min kæreste og jeg har været sammen i snart 4 år, og nøj hvor har det været nogle kaotiske år. En kort opsummering: Det første år vi var sammen, var min kæreste i byen torsdag, fredag og lørdag hver weekend, og havde venner på besøg hver dag - også når jeg var der. Det andet år var for det meste stille og roligt mellem os, men hans mor manipulerede ham helt vildt ved b.la. At lade som om hun fik hukommelsestab og kun kunne huske mig, og ikke ham eller andre børn. Dette gjorde naturligvis min kæreste meget utilpas og ked af det, men han ville ikke erkende at det var manipulering, selvom at alle vi andre kunne se det. Dette skete nok 1-2 gange om måneden, og sjovt nok hver gang det skete, var han hjemme hos mig. Det tredje år gik det helt galt. (Vi flyttede sammen i september det 2. ÅR) Han begyndte at ryge hash, drikke store mængder alkohol hver dag, lyve for mig om hvor han var og hvem han var sammen med, og havde flere gange taget hårde stoffer, som så ofte resulterede i at han blev meget aggressiv mod mig og endte faktisk en dag med at kaste mig rundt og slå og sparke mig. Siden den dag, havde han ikke drukket, eller taget stoffer, da han blev lige så bange som mig. Nu er vi på det fjerde år, og jeg ser tegnene igen. Han drikker øl hver dag, er begyndt at ses med den omgangskreds han tog stoffer med, og er lettere aggressiv mod mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Han nægter at snakke med mig, og jeg vil helst ikke gå fra ham, da jeg jo elsker ham. Men jeg vil heller ikke i en situation hvor han bliver så aggressiv, at jeg ender på sygehuset. Hvad gør jeg???!

Svar
Kære pige på 20 år.
Tak for dit brev og tak fordi har modet til at bryde tavsheden.
Din beskrivelse af din kæreste og hans problemer er meget alvorlige. Både de problemer som han har med sin mor, og særligt hans problemer med stoffer og dårlige venner.
Og så har han været voldelig overfor dig.
Og nu ser du tegnene på at han igen har problemer. Det er rigtig trist, for jer begge. Fordi der en en stor risiko for at han bliver voldelig igen.
Så jeg tænker at I begge to har brug for hjælp. Din kæreste har brug for at komme i misbrugsbehandling. Måske kan du hjælpe ham med at kontakte et misbrugscenter. I kan finde det på jeres kommunes hjemmeside.
Og allervigtigst så har du brug for hjælp. Du har været udsat for vold og du er i risiko for at det sker igen. Og du skal have hjælp til at træffe den beslutning der er den bedste for dig.
Du kan få hjælp til samtaler hos os. Det kan være via chatten, måske allerbedst via telefonen.
Så jeg vil meget kraftigt bede dig om at ring til os og få en aftale om samtaler.
Du kan finde oplysninger, tlf nr osv på vores hjemmeside.
Mange hilsner til dig og en stor opfordring til at du kontakter os, så du kan få den hjælp som du skal have.
fra Brevkassen.