23/12/2022
Mit gamle forhold var usundt, derfor har jeg svært ved at stole på min nye kæreste.
Hej
Jeg har fra 2018-2020 haft en kæreste, som var mig utro flere gange og gav mig skylden, samt begreb fysisk overgreb på mig, som har resulteret i at jeg har meget svært ved at stole på nogen. Jeg har nu haft min nuværende kæreste i halvandet år, og kan mærke at det går mig på, at jeg ikke føler at jeg kan lade mig selv stole på ham, og at jeg altid mistænker ham for at gøre ting og har lyst til at tjekke hans telefon.. jeg får fysisk ondt i maven når han fx tager i byen, eller bare snakker om kvindelige kolleger på arbejdet og jeg får tit dårlig samvittighed, da han virkelig ikke fortjener at jeg er i tvivl, da han virkelig har forsøgt at gøre alt for at få mig til at stole på ham. Vi har også snakket om det flere gange, men jeg føler bare ikke rigtigt at det bliver bedre for mig. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan gøre ved det..

Svar
Kære du
Tak for dit brev!
Du fortæller, at din ekskæreste var dig utro og udsatte dig for fysiske overgreb. Det har den konsekvens, at du har svært ved at stole på din nye kæreste. Du har lyst til at tjekke han telefon, får ondt i maven når han tager i byen eller snakker med sine kvindelige kollegaer. Du får samtidig dårlig samvittighed over at have det på den måde.
Hvor er det flot og modigt at du skriver ind! Mange af de følelser du beskriver, er helt menneskelige. Det er normalt at føle sig usikker – til et hvis punkt. Det er også rigtig vigtigt at give sin kæreste frihed til at trives, og dyrke venskaber og byture. Det virker til, at I har været gode til at tale om din usikkerhed i jeres forhold. Dette er en kæmpe kvalitet og vigtigt i et sundt parforhold.
På den anden side lyder det som om, du har oplevet nogle ubehagelige ting i dit gamle forhold, som du måske ikke har fået bearbejdet. Den usikkerhed du mærker overfor din nye kæreste, kan være et resultat at et voldeligt forhold du har indgået i tidligere. Det fortjener du at få snakket om og bearbejdet, så du kan slippe din usikkerhed.
Det vil vi supergerne hjælpe dig med! Du er meget velkommen til at skrive ind til vores chat man- fredag, og så i over julen. Her sidder der dygtige rådgivere klar til at hjælpe.
Derudover har vi også samtaleforløb. I vores samtaleforløb, får du din helt egen rådgiver, som du kan tale med, gratis og anonymt. Vi hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd, til hvad du kan gøre i netop din situation. Du kan skrive til samtaler@brydtavsheden.dk
Jeg håber, at du vil følge mit råd, så du og din kæreste kan få et dejligt ligeværdigt forhold.
Alt det bedste herfra!
Mvh
Bryd Tavsheden