29/12/2022
Min kæreste har holdt ting skjult og løjet for mig
Hej,
Jeg står i den forfærdelige situation, at min kæreste(21) har holdt ting skjult og løjet for mig(20) om alt mellem himmel og jord de 9 måneder vi har været sammen.
Vi er unge, men vi har altid haft en meget modent forhold. Vi har aldrig haft skænderier hvor vi har råbt og skreget. Når der har været problemer har vi altid skabt et rart og trygt miljø med plads til at være ked af det, hvor vi sætter os ind i hinandens sted. Vi går aldrig i seng uden at give hinanden et kys og sige vi elsker hinanden. Men der er en dyb sorg indeni mig som har hængt ved den sidste måned, uden at blive bedre.
For omkring 3 måneder siden havde vi en lang snak omkring porno, og hvorvidt det skulle være en del af vores forhold. Vi havde snakken fordi jeg i starten af forholdet ikke havde noget imod det fordi de første måneder var langdistance. Men da det ikke længere var langdistance tænkte jeg ikke det var noget han så længere. Vi er jo sammen hver dag!
Nå, han fortalte mig at han stadig så porno, og havde gjort det de få dage vi ikke lige så hinanden. Det gjorde mig rigtig usikker, fordi jeg ikke følte jeg var nok for ham. Han har igennem hele forholdet sagt at han kun ville kigge på mig.
Han blev rigtig ked af at høre hvordan jeg havde det med det, og han sagde faktisk selv efter snakken, at han følte han havde været utro, fordi han havde set på en anden nøgen kvinde og havde fået seksuel nydelse ud af det. Jeg synes det er okay at tænde på andet og andre, men jeg synes ikke det er i orden at gøre noget ved det. Især ikke når man er sammen hver dag, og har mulighed for at kunne nyde hinanden. Jeg ser ikke porno, og har ikke lyst til at se porno. Jeg har en kæreste og jeg har nok i ham. Der er ingen grund til at jeg skal kigge på andre, og tænde på andre, når jeg har ham jeg elsker allermest, hver dag. Og det var han enig i.
Jeg var rigtig tryg ved at han sagde han ville stoppe med at se porno, og jeg stolede 100% på ham, da han virkede oprigtig og græd som aldrig før da han sagde det. Efterfølgende har han også fortalt at han har fået et helt andet syn på sådan noget, og faktisk væmmes ved at have kigget på andre kvinder på sin skærm og have tændt på det.
For en måned siden havde jeg dog den stærkeste fornemmelse af at han kigget på andre kvinder på nettet. Jeg tog derfor hans telefon en dag uden han vidste det, og kunne se at han havde set 50 videoer af én letpåklædt pige to dage tidligere. Jeg ved det var forkert gjort, men jeg havde trods alt grund til ikke at stole på ham i forvejen grundet tidligere løgne jeg havde taget ham i. Men min fornemmelse var rigtig. Jeg fik regnet mig frem til at havde set videoerne en dag jeg havde været væk fra ham i få timer!? Følelsen af at få ordene “god tur skat, jeg elsker dig. Jeg glæder mig til du kommer hjem” i ryggen på vej ud af døren, gør så ondt når jeg finder ud af at han lige efter har snuppet telefonen, stukket hånden i bukserne og så har ligget og kigget på letpåklædte kvinder i smug, uden den fjerneste alarmklokke eller dårlige samvittighed har ramt ham inden han gjorde det. Jeg er med på at det ikke var porno. Men havde det dog bare været porno.
Jeg snakkede nemlig med min veninde omkring hele porno situationen da det stod på, og hun var så god til at berolige mig ved at fortælle mig, at det højst sandsynligt ikke var målrettet pigen i videoen han kiggede på, men nok mere det de gjorde i videoen han kiggede på og fandt frækt.
Nu står jeg dog i den fortabte situation at det er én bestemt pige han målrettet har klikket ind på og så er det ikke engang noget seksuelt indhold. Det er på TikTok hvor der er mange kvinder der danser. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor han skulle tænde på det, OG vælge at gøre noget ved det. Især efter alt det vi har snakket om, det han har sagt, og når han vidste hvordan det ville få mig til at føle, og allerede følte pga pornoen
Mit hjerte knuste da jeg konfronterede ham, og han bare benægtede at det var for at kigge på hende, og ikke fandt hende attraktiv på nogen måde. Jeg har jo øjne i hovedet, og kan se han hun er en super flot, tynd og trænet fodboldspiller der ikke ligner mig det fjerneste. Han sagde at han fandt hendes ene video sjov, og derefter fandt hendes videoer sølle, det var hans grundlag for at se 50 videoer på hendes profil.
Et par dage senere tilstod han så, og sagde at han havde kigget på adskillige andre piger på TikTok og havde fået seksuel nydelse af at kigge på dem. Det er 3 måneder det har stået på uden han selv har sat et stopklods for det. Det gør så ondt, for det var kun en uge efter snakken om porno, at han gjorde det første gang. Han sagde ordret til mig at han så det som at være utro at gøre noget ved sin lyst når man kiggede på andre kvinder. Han sagde det var en gammel vane fra da han så porno. Men jeg har i den periode maks været væk fra ham 5-10 timer ad gangen med flere dages mellemrum. Vi har sovet sammen HVER nat, så videoerne kunne sagtens have været undgået, hvis han rent faktisk havde lysten til at gøre det han havde lovet mig. Men hver gang der var et lille smuthul, hoppede han lige igennem det. Hvis han ikke kunne stoppe efter hans “åbenbaring” og snakken om porno, hvordan kan han så, stoppe så nemt som ingenting nu?
Efter han tilstod mistede jeg al tillid der var tilbage til ham, og bad ham om at tænke på alle de løgne han havde stukket mig. Så skrev han alle de løgne han kunne komme i tanke om igennem forholdet, og det endte helt op på 7 sider fyldt med store og små løgne. Mit hjerte knuste. Jeg stolede på ham hver gang jeg tog ham i en løgn i de første 8 måneder.
Jeg føler kun jeg har kendt min kæreste i den 9. måned, og at de andre 8 måneder har været løgn og bedrag fra hans side. Jeg ved han elsker mig, og jeg prøver at finde grund til at jeg fortjener sådan en behandling. Inden jeg fandt ud af løgnene, har han altid sagt at jeg var for god til ham. Og når jeg ser tilbage, kan jeg ikke andet end at tænke, at han må have været klar over hvor dårligt han behandlede mig, og at han et eller andet sted faktisk havde ret i sin udtalelse.
Vi har haft andre store emner hvor han har fået chancen for at fortælle mig sandheden, hvilket han også gjorde, troede jeg. Indtil jeg fandt ud af at der var sandheder han havde holdt for sig selv, de kom først frem i lyset da de blev skrevet ned på papirerne. Vi har fundet frem til at han gennem hele sit liv har løjet fordi det er blevet vane. Både om store og små ting til alle og enhver. Han vil rigtig gerne ændre det. Han siger at da løgnene blev skrevet ned, var det som at starte på en frisk. Han følte sig helt lettet og fri.
Vi har et stykke papir hver, hvor vi har skrevet vores grænser og ønsker til forholdet ned. Vi har gennemgået dem, og blevet enige om at alle punkter skal skrives ned på en “kontrakt”. Det kan fx være at vi ikke må være utro, eller få en andens nummer i byen. Min kæreste har slettet TikTok, for at gøre mig mere tryg. Jeg har også slettet TikTok, dog mere for at være der for ham, og vise ham at det betyder noget for mig.
Den her kontrakt kan man vel kalde kernen til forholdet, eller plan å. Vi skal begge smide vores kærlighed og tillid til hinanden ned i kontrakten. Men problemet er at jeg ikke har nogen tillid at bidrage med. Og derfor kan jeg heller ikke stole på at han overholder det. Han kan jo bare have lært at slette sin historik eller skjule det bedre eftersom han nu ved at jeg har fundet ting på hans telefon. Jeg står i en fortvivlet og overtænkende tilstand, og ved efterhånden ikke hvad jeg skal gøre.
Han har sagt at han er færdig med alle sine løgne og med at kigge på porno og andre kvinder. Men efter 9 måneder, er det så for sent? Jeg kan ikke længere kigge på billeder af os, fordi jeg ser så glad ud på billederne, og det gør han også. Den grimme sandhed, er bare at jeg ser et forelsket og naivt smil, og ved siden af det, ser jeg et løgnagtigt og udspekuleret smil. Det gør så ondt, for jeg har altid haft en kæmpe kærlighed til alle de billeder vi har taget på vores ture, og når jeg har rejst ned for at besøge ham da vi havde langdistance.
Jeg ved ikke hvordan jeg finder hoved og hale i mine følelser og manglende tillid. Alle de gange min tillid er revet i tusind stykker, og så står jeg med det hele og skal samle mig selv. Det føles som om jeg bruger uger og atter uger på at samle et puslespil, og 5 prikker fra at det er samlet, bliver det revet itu. Derfor har jeg også så svært ved at samle det igen. Jeg vil bare gerne samle det færdigt, men jeg tør ikke gå i gang, for jeg kan ikke klare, hvis det bliver revet itu igen.
Hvad skal jeg gøre? Jeg elsker ham, og jeg vil så gerne stole på ham. Men det er så svært at bygge alt op én gang til. Jeg er bange for han gør noget dumt igen, så alt braser sammen. Jeg har sagt at det er sidste chance, og at min krop og sjæl ikke kan holde til at blive ødelagt en gang mere. Mener han det denne gang? Kan en person der har så fæl en fortid i forholdet, ændrer sig nu? Og hvorfor har han ikke gjort det før jeg blev kørt helt ned, han har jo hele tiden vidst det han gjorde var forkert.

Svar
Kæreste dig
Tak for dit brev, som afspejler den frustrerede og forvirrede situation du må føle at du er i. Jeg tror at allerede det at skrive brevet har hjulpet dig til at få nogle af dine tanker lidt ud af hovedet.
Du fortæller om, at du har oplevet at din kæreste har løjet for dig gennem de første 8 måneder af jeres forhold og, at du nu, efter at have fået fortalt alle løgnene, ikke ved om du er i stand til at have tillid til din kæreste. Du fortæller om din frygt for at jeres forhold aldrig bliver helt igen.
Jeg tror ikke der findes et enkelt godt råd til dig og din kæreste. Men der er et par ting jeg har lyst til at kommentere på, som måske kan give dig nye perspektiver på din situation.
Det er en stor psykisk belastning at opdage, at man er blevet løjet overfor. Du kan blive i tvivl om der er noget i vejen med din virkelighedsopfattelse, du kan fx føle dig gjort til grin eller svigtet. I alle tilfælde påvirker det tilliden til den person, der har løjet. Hvor meget det har påvirket dig og om tilliden kan genoprettes kan kun du afgøre.
Det sker nogen gange, at den som er blevet svigtet eller løjet for, bliver overkontrollerende i forholdet. Altså at man får lyst til at aftale alt muligt i forholdet, for ligesom at have kontrol over det. Og at man får lyst til at tjekke op på kæresten. Det er der ikke noget at sige til, men samtidig giver det også en ubalance i forholdet, som ændrer på en uhensigtsmæssig måde.
Det er godt, at din kæreste har lyst til ændre på hans tilbøjelighed til at lyve og til at stoppe med at se porno. Både porno og løgne kan være vanedannende, så måske din kæreste har brug for hjælp til at ændre sin adfærd. Og her tror jeg, at det er vigtigt, at det ikke er dig, der skal hjælpe ham.
Jeg håber at mine kommentarer var hjælpsomme og jeg håber meget, at du og din kæreste finder en vej igennem en svær tid - uanset om det bliver som kærester eller hver for sig.
Hilsner
Lotte
Bryd Tavsheden