03/01/2023
Jeg vil gerne have hjælp, men hvad kan jeg gøre, når jeg ikke vil have, at mine forældre ser det?
Hejsa
Jeg står i en situation, hvor jeg ikke helt ved, hvad jeg skal gøre. For fire måneder siden brød jeg kontakten til min familie og flyttede ud. Mine forældre udsatte med for både fysisk og psykisk vold, og min far har flere gange forsøgt at slå mig ihjel. Selvom jeg selvfølgelig er helt vildt glad for at være kommet ud, har jeg alligevel svært ved at glemme de ting, jeg har oplevet. Jeg har søgt hjælp forskellige steder, men da jeg er under 18, vil mine forældre kunne få agtindsigt og se, hvad det eventuelt fortæller. De ved også, hvor jeg bor, og jeg frygter, at de vil opsøge mig og straffe mig, som de førhen har gjort.
Jeg har en masse søde venner, og vi snakker nogle gange overfladisk om noget af det, der er sket. Men jeg har ikke lyst til at stille dem i en situation, hvor de ikke ved, hvad de skal gøre, og i virkeligheden tror jeg egentlig ikke, de kan hjælpe mig på den måde, jeg gerne vil.
Jeg har svært ved at sove om natten og tænker i perioder meget over de ting, jeg har oplevet. Jeg vil gerne have hjælp, men hvad kan jeg gøre, når jeg ikke vil have, at mine forældre ser det?

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev! Hvor er det godt og modigt, at du skriver herind med din fortælling.
Du fortæller, at dine forældre har har været voldelig overfor dig, både fysisk og psykisk, og at du derfor har brudt kontakten med dem for fire måneder siden. Du beskriver, at du har svært ved at glemme det du er blevet udsat for, hvilket blandt andet resulterer i manglende søvn.
Hvor er det sejt at du rækker ud efter hjælp, og hvor er det sejt at du er flyttet væk fra dine forældre. Det er et kæmpe skridt i en positiv udvikling. Det er også super dejligt at høre, at du har en masse søde venner, selvom det kan være svært at snakke med dem. Når det så er sagt, er det utrolig vigtigt at får hjælp til at bearbejde de voldsomme episoder du har oplevet. Tankemylder er en hel normal følge af vold. Det kan også være du oplever andre følger og tunge følelser, som skal bearbejdes. Og det kan du ikke gøre alene.
Det er rigtig, at så længe du er under 18 år, har dine forældre forældremyndigheden over dig og derfor også ret til aktindsigt i dine journaler. Herinde i Bryd Tavsheden kan vi tilbyde dig gratis samtaleforløb. Vi hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd, til hvad du kan gøre i netop din situation. Det er helt anonymt, så dine forældre får ikke adgang til nogen former for information omkring det.
Du kan skrive til vores mail: samtaler@brydtavsheden.dk eller ringe på +45 4445 2090 alle hverdage mellem kl. 9-15.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og du vil overveje vores tilbud. Du er også meget velkommen til at skrive ind på vores anonyme chat eller rådgivningstelefon alle hverdage mellem kl. 17-20.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mvh
Bryd Tavsheden