04/01/2023
Min stedmor kalder mig egoistisk, ond, led , dum, doven og min far giver hende ret.
mine forældre er skilt og jeg bor ved min far og for et stykke tid sidden kaldte min stedmor mig egoistisk, ond, led , dum, doven og min far giver hende ret hvad skal jeg gøre

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind!
Du fortæller, at din stedmor i et stykke tid har kaldt dig ting om egoistisk, ond, led og dum, og at din far giver hende ret.
Det er bestemt ikke sjovt at blive kaldt disse ting, specielt ikke af en forælder. Det er vigtig at din stedmor som udgangspunkt holder den gode tone overfor dig - det er hende, der er den voksne, og det kan være svært at sige fra overfor. Har du prøvet at snakke med din stedmor? Fortalt at du ikke bryder dig om at blive kaldt disse ting? Du fortæller også, at din far giver din stedmor ret i situationerne. Har du prøvet at snakke med han om hvad det får dig til at føle? Måske det kan føre til en god dialog, om hvordan man behandler hinanden hjemme hos jer.
Hvis du har prøvet at snakke med dem eller hvis det ikke er en mulighed, er der måske en anden du kan gå til? En du føler dig tryg ved? Måske din mor, en lærer eller et andet familiemedlem? Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe ind til vores anonyme rådgivning. Vores chat har åben man-fre mellem kl. 17-20, og vores telefon har åben man-tor i samme tidsrum. Vi vil rigtig gerne snakke med dig!
Du skal vide, at du bestemt ikke er ond, og det ikke er okay at snakke sådan til andre mennesker - heller ikke selvom man er en voksen!
Jeg håber, at du kunnen bruge mit svar!
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden