05/01/2023
Burde man cutte kontakten med min far? For at give mit forhold en chance?
Køre brevkasse, jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at skrive, men det er i relation til min voldelige far, som har rørt ved mig seksuelt også.
Jeg står i en kompliceret situation. Jeg har en dejlig kæreste, som jeg snart har ses med i 6 måneder.
Vi havde en hård start dog. Han var den første jeg nogensinde fortalte, at min far har været voldelig overfor mig og at han har rørt ved mig seksuelt. Jeg har stadig kontakt med min far. Det kunne min kæreste ikke tolerere, og derfor gjorde vi det forbi.
Jeg skrev til ham igen efter en måned, naturligvis fandt vi en løsning efter at have tygget på det hele; jeg bestemmer min relation til min far, og min kærestes betingelse var at han aldrig skulle se, hilse eller konversere med min far. Det accepterede jeg dengang jeg indvilligede i forholdet igen.
Efter at have mødt familien, har min holdning og situationen ændret sig. Min mor, min papfar og mine 3 søskende snakker stadig med min far på trods af fortiden, og min far kan finde på at dukke op ud af det blå til familiearrangementer for at sige hej. Sagen er nu den, at min kæreste vælger at gå hver gang min far dukker op, og efter min far er smuttet, er han vred og frustreret og siger at han vil hjem. Det ødelægger stemningen, og min familie ser skævt på ham. Min kæreste er meget stålfast og siger at intet ændrer sig. I så fald at vi nogensinde bliver gift og får børn, skal min far hverken til brylluppet eller møde vores børn.
Vi har noget ekstremt unikt, deler mange værdier og drømme. Mit drømmescenarie er, at han for min skyld en dag kan hilse og smalltalke med min far, og acceptere hans eksistens. i min fars selskab, brænder alt indeni mig og jeg føler, når min kæreste forsvinder i min fars selskab, at han forlader min side for hans egen egoisme - dvs. vægter sine værdier over at være der for mig.
Kompleks situation, men det begynder at sætte spørgsmålstegn i mig omkring hvorvidt vores forhold er holdbart i længden.
Hvordan ville du håndtere denne situation? Jeg kan ikke sætte mig ind i min kærestes sted, da jeg jo elsker min far, på trods af alt han har gjort ved mig. Burde man cutte kontakten med min far? For at give forholdet en chance? Og give mig selv tid til også at bearbejde alt der er sket?
Med venlig hilsen en meget frustreret kvinde

Svar
Kære frustreret kvinde
Hvor er det godt, at du skriver herind om tanker og frustrationer omkring din kærestes relation til din far.
Du beskriver, du har en dejlig kæreste, som du har set i seks måneder. Du beskriver også, at din far har udsat dig for vold og misbrugt dig seksuelt som barn, og at du stadig har kontakt med han. Hvilket din kæreste har meget svært ved at toldere. Du beskriver hvordan din kæreste ikke vil hilse på din far, og går hvis han dukker op. Du beskriver dit drømmescenarie, hvor din kæreste en dag kan hilse på din far og acceptere hans selskab.
Jeg kan godt forstå de frustrerende og ambivalente følelser du går rundt med. Hvor er det sejt at du skriver herind og åbner op!
Det er supersejt, at du har åbent op overfor din kæreste om så svære ting! Hans reaktion tyder på at han virkelig synes, det du har været udsat for, er uretfærdigt – hvilket det bestemt også er. Det er aldrig okay at udsætte sine børn for fysisk, psykisk eller seksuel vold! Du fortæller, at du slev har valgt at beholde kontakt med din far, hvilket din kæreste ikke forstår. Jeg kan godt forstå hvor hans undren kommer fra, men det kun dit valg, om du vil se din far eller ej, og det skal din kæreste respektere. Du beskriver hvordan du føler, at din kæreste forlader din side og skaber dårlig stemning hvis din far kommer. Det kan jeg sagtens forstå - måske du netop har brug for ham i familiesituationer?
Du spørger til hvordan du skal håndtere denne situation. Du burde hverken cutte kontakten til din kæreste eller din far for den andens skyld. Du skal træffe den beslutning, der føles rigtig for dig, og den skal din far og din kæreste acceptere.
Du fortæller, at din kæreste er den første, du fortæller om din voldelige far til. Har du slev fundet ro omkring dit forhold til din far? Min erfaring siger mig, at det er utroligt vigtigt at få bearbejdet en barndom med vold og seksuelle overgreb. Det betyder ikke, at du behøver at cutte kontakten til nogen af dem, men det kan give dig værktøjer til at håndtere denne komplekse situation og til at forklare overfor andre, hvordan du har det – bla. overfor din kæreste.
Jeg vil virkelig opfordre dig til at undersøge vores tilbud om samtaleforløb. Vores dygtige rådgivere har haft samtaleforløb med mange, som har været udsat for vold i barndommen og hvilke dilemmaer der kan opstå. Det er helt gratis og anonymt. Hvis du synes, at dette kunne være noget for dig, er du velkommen til at ringe i til os på telefon: +45 44 45 20 90 alle hverdage fra 9-15. Ellers er du også meget velkommen til at skrive ind på vores anonyme chat man-fre kl. 17-20 eller ringe til vores telefonrådgivning man-tor i samme tidsrum.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du vil tænke over mit råd. Jeg ønsker dig alt det bedste <3
Mvh
Bryd Tavsheden