13/01/2023
Voldelig mand
Min mand har været voldelig overfor mig, både fysisk og psykisk. Han har aldrig angrede eller sagt undskyld, vi har heller aldrig rigtig fået talt om det. Jeg må have fortrængt det meste, da det har været for svært at tale om.
Og jeg bliver i tvivl om, det er mig, der er noget galt med, om det er min egen skyld.
Min opfattelse af et ægteskab er, at man skal respektere hinanden og give plads til egne interesser også. Selvfølgelig også have tid sammen. Men jeg har brug for at bruge tid alene også, jeg har bl.a. en fritidsinteresse, der tager lidt tid. Men jeg er altid glad og tilstede, når jeg så er hjemme. Han har altid været jaloux og sur, når jeg var væk hjemmefra for længe. Hvilket resultere i, at han ignorerer mig og er sur. Desuden drikker han ofte, når det sker. Hvis vi ender i en diskussion, kan han finde på at tage mine nøgler til bil og hus, gemme min taske og ting. Han kan også finde på ex. at vælte det tøj, jeg lige har lagt sammen ned på gulvet osv. Og sidst men ikke mindst, så kan han finde på at slå mig, og en enkelt gang, har han tager kvælertag på mig.
Vi har været sammen i 12 år. Han kommer fra en familie med alkoholproblemer, og hans forældre har haft et kaotisk forhold, ligesom han er blevet slået af sin far et par gange igennem barndommen.
Når han ikke er kontrollerende, sur, jaloux eller voldelig, er han utrolig sød og meget opmærksom. Han køber gaver, er meget betænksom osv. Det er lidt ligesom, han er to personer … og det forvirret mig.
Jeg føler dog, at det ligesom er mig, der skal sørge for indholdet i hans liv … og det synes jeg, er et stort ansvar.
For kort tid siden skete der noget, jeg aldrig havde troet ville ske. Jeg var til fest med en veninde (kommer ellers aldrig ud længere). Jeg mødte en fyr, der var interesseret i mig. Han var så rolig og jeg følte mig hurtig tiltrukket og tryg ved ham. Jeg følte nærmest i “et split sekund” varme og kærlighed - og ikke mindst respekt og tryghed. Noget jeg ikke har følt længe. Da jeg mødte ham, aktiverede det flash back til de gange, hvor min mand har slået mig, alle de gange han har råbt og været vred. Hvor jeg har gemt mig på badeværelset og været enorm bange for hvad der ville ske. Det er ligesom at trykke på en knap, så bliver jeg fysisk dårlig med ondt i maven og hjertebanken, når min mand er i nærheden af mig. Jeg er grådlabil og ked af det. Og jeg har en masse følelser, der vælter rundt i mig - og en følelse af angst og utryghed, præcis som jeg følte de gange, hvor han har slået mig og været vred over små ting.
Mit spørgsmål er, tror du, han vil slå mig igen? Han ønsker ikke hjælp, jeg har tidligere foreslået det, men han tror ikke på sådan noget, siger han.
Jeg tror ikke, jeg kan holde til at blive slået eller råbt af, ignorerede eller noget i den retning længere … jeg ønsker bare et stille og roligt liv, uden drama og store udsving.

Svar
Kære du.
Jeg er rigtig ked af, alle de ting du har oplevet i dit ægteskab. Og ikke mindst, at du bliver i tvivl om det er din egen skyld. Det er det selvfølgelig ikke - ansvaret for volden ligger altid hos den der udfører den.
Det er så vigtigt, at du får den hjælp som du har brug for. Og du fortjener. Den kan du desværre ikke få hos os, da vi arbejder med voldsudsatte børn og unge.
Tilgengæld kan du få hjælp hos vores dygtige kollegaer hos Danner:
Deres "sig det til nogen" rådgivning er designet til at hjælpe voldsudsatte kvinder i et usundt ægteskab. Der vil du kun få professionel hjælp fra rådgivere, som har mange års erfaring med netop det, som du oplever.
Håber du tager fat i dem!
Mvh Bryd Tavsheden