16/01/2023
Jeg synes ikke at psykisk vold er vold!
Vær sød at tage jer sammen, har lige set jeres reklame.
Vold er fysisk!!! Har selv være udsat for vold, den eneste vold der findes. FYSISK!!
Det er totalt nedladende at sige, vold er ens mor som siger man er tyk. DET ER IKKE VOLD!! Måske mobning, men heller ikke hvis man rent faktisk er tyk. Måske skal mor bare sige, smut ud og leg din dovne unge. Istedet for at sige “du tyk”. Men for helvet, var ungen ikke tyk vil hun ikke sige det.
Pointe: Mobning er ikke VOLD!!
Mobning er ikke i orden, MEN DET ER IKKE VOLD.
Psykisk vold er ikke vold, mest pga. psykisk vold ikke er en rigtig ting. Der hedder mobning og det er ikke sjovt, MEN DET ER IKKE VOLD!!
Blev udsat for vold og mobning i skolen (det i kalder psykisk vold), der er stor forskel!!
Understreger det lige igen mobning er IKKE i orden, MEN DET RR IKKE VOLD!!!!!!!

Svar
Kære du
Tak for dit brev.
Jeg fornemmer, at du selv har haft vold tæt inde på livet. Det er jeg selvfølgelig rigtig ked af. Der er ingen der har fortjent at opleve, at blive udsat for fysisk vold.
Med dine oplevelser i bagagen ved du allerede en hel del om hvad vold er. Du skriver at psykisk vold ikke vold. Når vi i Bryd Tavsheden fokusere på psykisk vold er det fordi, at vores erfaring er, at denne voldsform kan fylde lige så meget som den fysiske vold. Det er væsentligt for os at oplyse, at når man oplever vold, så sker der det vi kalder en internalisering af volden. Det betyder, at de oplevelser man har med volden kan have betydning for den måde man oplever og forstår sig selv på. Når man fx gentagne gange bliver kaldt for "tyk", kan det ende op med at være det billede og den opfattelse man får af sig selv, og det kan være rigtig hårdt. Det skal man tage alvorligt, og det ER psykisk vold, når man bliver nedgjort på denne måde.
I det du skriver fornemmer jeg, at du bliver provokeret af, at vi fokuserer på psykisk vold. Det er bestemt ikke hensigten. Jeg får lyst til at undersøge og spørge, hvad det er der provokerer dig her og hvorfor?
Føler du at det tager noget fra din oplevelse, når vi fortæller om psykisk vold?
Måske har du selv stadig nogle stærke følelser omkring vold, som du gerne vil snakke med nogen om?
Hvis du ønsker at tale mere om hvad vold er og hvordan vi kan hjælpe dig videre til et liv uden vold og bearbejdelse af det du måtte have oplevet, vil jeg forslå at du henvender sig til os på chatten hverdage mellem 17-20.
Mvh
Bryd Tavsheden