04/10/2019
Psykisk vold i forholdet.
Min kæreste kastede klude efter mig og vores børn.
Jeg havde i dag et skænderi med min kæreste som er far til vores børn på 1 og 3.
Først bliver han hidsig og kaster med en skål. Skålen er af plastik og den ryger forbi mig og mit barn på 3. Far vælger at gå en tur- hvilken er en aftale han skal gøre hvis han bliver hidsig.
Mit barn græder og bliver trøstet. Bagefter henter han skålen og siger at far kastede den efter ham og vil gemme den. Den var slet ikke tæt på at ramme men det har han jo følt.
Da han kommer hjem er han sket ikke hidset ned. Jeg fortæller hvad vires søn har sagt og gør det klart at det er barnets følelse. Jeg får så sagt at “ når du kaster ting efter mig” straks råber han at det gjorde han ikke. Jeg retter det hurtigt til at kaste med ting og udlader at sige efter mig eller noget. Dette overhører min kæreste fuldstændigt. Han bliver total sur. Mine børn kommer op til mig og sidde da de er utrygge. Han begynder så at kaste viskestykker og karklude efter mig for at bevise at ville han ramme havde han gjort det. Jeg forsøger at gribe klude og viskestykker i luften.
Efter 3 ting begynder min yngste at græde meget ængsteligt og den ældste græder med. Dette stopper dog slet ikke min kæreste. Han står altså og ser hvor utrygge de er og at de græder men bliver ved indtil han ikke har mere at kaste ( 8 stk i alt) jeg jan ikke komme væk da jeg ville skulle sætte mine unger på gulvet for at rejse mig og det tror jeg bare ikke de ville kun e rumme i den utrygge tilstand..
den sidste ting han kaster er en våd klud som rammer mig lige i ansigtet. Det er så ydmygende og mega skræmmende at han slet ikke reagere på vores børns frygt. Jeg råber flere gange at han skal stoppe men altså uden resultat.
Jeg er lige nu rystet. Min kæreste ville bevise at han ikke kastede efter mig eller vores søn, men det er jo ikke min søns oplevelse. Han fik jo tværtimod en bekræftelse på hans følelse fordi far senere netop kastede klude efter mig/ os da han sad hos mig.
Jeg er i 7 sind. Jeg har lyst til at forlade ham med det samme. Men jeg er hjemmegående uden indkomst og han tjener alle pengene så uden ham ryger vi ud af hjemmet og jeg kan ikke give dem mad så jeg føler mig låst fast..
Det skal siges at min kæreste har fået hjælp til hans adfærd før ( han var fysisk voldelig mod mig men aldrig andre ej heller børn, og den fysiske vold er 100% væk) så dialog mod vold er ikke en mulighed..
Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære kvinde på 24 år.
Først vil jeg beklage den lange svartid, der har været it udfordringer.
Dernæst vil jeg takke dig for dit brev og for dit mod til at række ud efter hjælp. OG sidste, men ikke mindst over at du beskytter jeres børn og har så mange fine tanker om hvordan børnene har det.
Jeg tænker en række ting, er der helt lukket for at din kæreste kan få mere hjælp ? Det har jo virket men der mangler klart noget at arbejde med. For det han gør, det er jo at udsætte dig og børnene for psykisk vold og jo stadig fysik vold, nemlig at få kastet ting efter sig, selvom det er " bløde " ting. Det er stadig et kast, som han gerne vil have får en effekt på dig og det får jo en effekt, du bliver vred og ked af det, børnene græder og så kan der ske det, at konflikten bliver optrappet.
En anden tanke som jeg har er dine muligheder for at forlade ham. Du kan rette henvendelse til et krisecenter, de kan tage dig ind som beboer og hjælpe dig lige nu. De kan også senere hjælpe dig til at få en ny bolig. Det er din kommune der betaler for opholdet og yder dig økonomisk hjælp, men det er krisecentret der hjælper med det praktiske. Når du bor på et krisecenter kan du ikke have kontakt med din mand, som det passer jer, fordi krisecentrets opgave er at passe på at du ikke er udsat for vold.
Såfremt du tænker at det er den vej, som du vil gå så kan du henvende dig til www.lokk.dk og ringe på deres telefon 70 20 30 82 - hotline døgnet rundt.
Du kan også ringe direkte til Dannerhuset som er i København, tlf. 33 33 00 47, hverdage mellem 07-22 og i weekenden 11-16. De har også net rådgivning, www.dannerhuset.dk
Du kan også søge rådgivning hos Mødrehjælpen www.moedrehjaelpen.dk. og deres telefon er 33 45 86 00
Lev uden vold, kan også give dig rådgivning og hjælp. Deres hjemmeside hedder www.levudenvold.dk De har en hotline på tlf 70 20 30 82.
Så der er jo nogle ting som du skal overveje. Hvilken vej er bedst for dig. Jeg tænker at du kan have brug for nogle fagpersoner til at drøfte dine oplevelser med og til at du kan blive klar på hvordan du vil handle. Både for at beskytte dig selv og i meget høj grad også beskytte dine børn, så I kan have et liv uden vold.
For vold har konsekvenser for de mennesker der udsættes for vold og for børns opvækst.
Du er meget velkommen til at ringe til os og bede om en samtale med en rådgiver. Du kan oplyse at du i brevkassen blev opfordret til at ringe til os.
Mange tanker og stor anerkendelse for at du vil beskytte dig selv og dine børn.
Herdis