17/01/2023
Er det vold når min mor siger at jeg er tyk?
Er det vold når min mor siger jeg er tyk selvom det ikke sker særlig tit?

Svar
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Det er svært for mig, at svare nøjagtigt på om der er tale om vold, da jeg ikke kender nærmere til forholdet mellem dig og din mor. Der er tale om psykisk vold hvis en forældre gentagne gange direkte eller indirekte siger nedladende ting til dig om fx dit udseende.
Jeg tænker, at det naturligvis må vække nogle tanker og følelser i dig, når en forældre omtaler dit udseende på den måde. Hvis ikke i allerede har taget en snakken, vil jeg forslå at i gør det, for på den måde at undersøge og blive klogere på hinanden omkring hvad din mor egentlig mener, når hun siger det om dit udseende. Måske tænker hun ikke videre over det men tror, at hun hjælper dig i bedste mening, selvom det måske gør dig ked af det.
Du er også altid velkommen til henvende dig til os på chatten, hvis du har brug for at tale mere om dine oplever med dine forældre.
Mvh
Bryd Tavsheden