18/01/2023
Voldelig eksmand
Hej.
Jeg kontakter jer fordi jeg er desperat for at blive hørt!
Min historie er lang, men jeg skal prøve at gøre den kort.
For 2 år siden forlod jeg min voldelige ex mand. Vi havde været gift i 8 år & har sammen 3 børn. Jeg fik hjælp af vores familieterapeut til at gå fra ham, da jeg hverken turde eller kunne selv. Jeg sad så godt fast i denne voldsspiral at jeg slet ikke var bevidst om, hvad jeg & mine børn levede i.. lige indtil volden gik ud over min ældste søn.
Vi flyttede på Danner krisecenter, som hjalp mig med at stoppe samværet. Familieretshuset bad mig ligeledes om at stoppe samværet imellem børnene & deres far, så det gjorde jeg. Vi boede her i et halvt år, imens vores sag kom i byretten.
Min x mand har åbent & ærligt fortalt kommunen, Familieretshuset, byretten, landsretten & politiet at han har udøvet vold imod min daværende 5 årige søn, alligevel så taber jeg i retten, da loven siger at alle børn har ret til begge sine forældre..
I torsdags var vi i Østre Landsret hvor jeg formegenlig også taber, da hans straffesag endnu ikke er startet & han derfor ikke er blevet dømt endnu.
Min ældste søn fortalte selv i retten at han var bange for sin far & han fortalte meget detaljeret hvad han havde gjort & at han ikke ønskede at se ham. Alligevel er der nu blevet igangsat 6 gange overvåget samvær.. min x mand er tyrker & hvis han får tildelt standdartsamvær, vil han formegenlig tage mine børn med til Tyrkiet, hvor hans forældre & søskende netop er flyttet ned.
Der har nu været 2 overvågede samvær & min søn har reageret meget voldsomt begge gange ved at true mig på livet & kaste op..
Der er meget mere i min sag & jeg har beviser på alle mine påstande, men alligevel svigter systemet mine børn & jeg er simpelthen desperat for at blive hørt & derfor kontakter jeg nu jer.
Jeg håber at i vil hjælpe mig & mine børn med at sætte fokus på dette kæmpe samfundsproblem.
Med venlig hilsen

Svar
Hej du.
Mange tak for dit brev!
Du skriver, at du har brug for at blive hørt, og at du og dine børn har brug for hjælp til, at sætte fokus på et samfundsproblem.
Du skriver, at du for 2 år siden forlod din voldelige eksmand, og at du og dine 3 børn har fået hjælp gennem en familieterapeut. Desuden skriver du også, at volden din eksmand har begået, også er gået udover din ældste søn.
Først vil jeg skrive til dig, at det er virkelig godt, at du og dine børn har fået hjælp! Det kan være rigtig svært, at række ud efter hjælp, når man er i en voldelig relation, så at du har gjort det, er super godt og virkelig stærkt.
Du skriver også, at du og dine børn har været flyttet på krisecenter, og at Familieretshuset ligeledes har været inde over sagen med din eksmand. Derudover skriver du, at sagen har været for retten, og sådan som jeg forstår det, er det retssagens resultat, som du har brug for at sætte fokus på - og det forstår jeg godt, når du fortæller, hvad du og dine børn, har været udsat for.
Sager i det omfang, som du beskriver, der kommer for retten, kan være enormt omfattende og opslidende. Det kan føles enormt uretfærdigt og magtesløst, når systemet svigter, og jeg kan rigtig godt forså, at du har brug for at blive hørt. Du skriver, at der er meget mere i din sag, hvorfor jeg bliver nysgerrig på, om du ikke har lyst til at kontakte os via telefon eller chat i stedet for? På den måde kan vi sikre os, at du bliver hørt lige præcis på den måde, som du har brug for. Vi har nogle super kompetente rådgivere herinde, som sidder klar til at chatte alle hverdage fra 17-20 og som også sidder klar på telefonen fra mandag-torsdag fra 17-20 på tlf. 44 45 20 90.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til dig.
Mange hilsner
Nanna, Bryd Tavsheden.