01/02/2023
Han tager fat i mig aggressivt og prøver at tvinge et kys med mig.
Hej jeg vil gerne snakke om noget der skete i november eller december måned og der omkring. Jeg mødte en som jeg blev gode venner med, og han boede i min går så jeg mødtes med ham sådan 2 gange på 2 måneder. Den første gang snakkede vi bare og lærte hindanden lidt at kende osv, men så når jeg kommer hjem, spørger han om vi skulle være kærester, og jeg føler ikk at jeg føler noget for ham og jeg var bare blank, derfor afviste jeg ham, men så skrev han hver dag og prøvede at tvinge mig til at være kærester med ham og prøver at få mig til at få ondt af ham… jeg blev ved med at sig nej og prøvede at sige stop. Han plagede mig hver eneste dag for at mødes, så det blev en måned efter fordi jeg ikke havde lyst til at mødes med ham. Men da vi så mødtes så gik vi bare rundt. Lidt tid senere var det tid til at tage hjem, hvor jeg så siger farvel til ham, og han tager fat i mig aggressivt og prøver at tvinge et kys med mig, og jeg råber STOP højt og tydligt, og jeg bliver ved det damme gøre han, han blev ved. Jeg prøvede at slippe fri og han prøver at kramme mig, jeg slap endelig fri og løb ind i min opgang hvor han så stopper døren i at smække, og spørger “hvornår kan jeg se dig igen” jeg var ved at begynde at græde og sagde “Det ved jeg ikke” og løb stærkt op i mens han råbte efter mig men jeg forstod ikke hvad han sagde. Jeg gik op og så han havde skrevet “undskyld hvis jeg gjorde noget du ikke kunne lide” og jeg blokerede ham overalt.
Tirsdag d. 31. Januar så jeg ham og begyndte og gå en svag svimmelhed, at ryste, og græde af det var virkelig traumatisk for mig. Hver gang jeg tænker på det sker det, hvad kan jeg gøre. Jeg har prøvet at ignorere at det gjorde mig på indtil jeg så ham siden den dag…

Svar
Kære du.
Hvor er det godt at du skriver til os. Det er det helt rigtige at gøre og vi vil hjælpe dig så godt vi kan.
Du fortæller at du har mødt en dreng, som bor i din gård. I har mødt hinanden 2 gange. Du følte at i var ved at blive gode venner, men han ønskede at blive kærester med dig. Du fortæller ham at du ikke vil være kærester, men han accepterer ikke dit nej. Han skrev til dig hver dag, prøvede på at tvinge dig til at blive kærester med ham, prøvede på at få dig til at få ondt af ham, plagede dig hver dag om at mødes (selvom du ikke havde lyst) og tog fat i dig aggressivt og prøvede på at tvinge dig til at kysse med ham. Du siger klart og tydeligt STOP til ham, men han accepterer ikke dit nej. Da i mødtes for anden gang, så prøver han med fysisk tvang at tvinge dig til at kysse og kramme ham, så du må kæmpe for at komme fri af hans greb. Når du flygter ind i din opgang, så holder han døren, så den ikke smækker og spørger dig “hvornår kan jeg se dig igen” og råbte efter dig imens du løb om ad trapperne. Derefter skriver han til dig “undskyld hvis jeg gjorde noget du ikke kunne lide” og du blokkerer ham overalt. For et par dage siden ser du ham så igen og du begynder at blive svimmel, ryste og græde. Hver gang du bare tænker på ham nu, så oplever du svimmelhed, rystelser og begynder at græde igen. Du spørger derfor om, hvad du kan gøre.
Puha, det lyder virkelig ikke rart 🙁 Det er jeg virkelig ked af, at du har oplevet. Men hvor er det bare godt at du blokkere ham over alt. Det er det helt rigtige at gøre! Det vil jeg gerne rose dig for. Det er virkelig godt gjort 🙂
Når han presser dig til at mødes, holder dig fast imod din vilje, prøver at tvinge dig til at kramme, kysse og blive kærester, så overskrider han dine grænser. Det er så stærkt og godt gået, at du siger klart og tydeligt fra overfor ham. Når han så prøver på at presse og tvinge dig alligevel og ignorerer dine grænser, så er det et overgreb og en form for vold. Det er simpelthen ikke okay det han har gjort. Det er så meget forkert og han har ingen ret til at gøre den slags. Det er faktisk forbudt!
Du har gjort alt det helt rigtige og det er så stærkt og godt gjort af dig. Men når han ignorerer dit nej, selv om du har gjort alt det rigtige, og laver et overgreb imod dig, så bliver det til et traume. Du beskriver at du blev svimmel, rystede og begyndte at græde da du så ham. Og bare det at du tænker på ham, kan få dig til, at få det på samme måde. Det er helt normalt at få det sådan når man har oplevet et overgreb. Grunden til at du får det sådan, det er fordi din krop er i alarmberedskab. Svimmelhed, rystelser og gråd er din krop som prøver at fortælle dig, at du er i fare. Når du kan mærke angsten eller ubehaget i kroppen, så siger din krop "jeg skal væk fra det farlige". Det er derfor rigtig godt at du blokkerede ham og ikke vil mødes med ham igen. Pas godt på dig selv og hold fast i det!
Det er helt naturligt at opleve angst når man har oplevet et overgreb ligesom du har. Men hvis angsten fylder så meget og har vokset sig så stor, så bare det at tænke på ham går at du får det rigtig svært, så er det vigtigt at vi får gjort noget ved det.
Har du fortalt dine forældre om det? Det kan være en rigtig god ide at tale med din mor og far om det. De kan hjælpe og de kan snakke med drengens forældre og få ham til at stoppe. Det er vigtigt at drengen stopper. Du skal ikke gå og være bange for ham hele tiden.
Jeg håber du kan bruge vores råd. Vi vil rigtig gerne høre mere fra dig igen, hvis ikke drengen stopper omgående og du får det bedre.
De bedste hilsener, Bryd Tavsheden.