08/02/2023
Da jeg var omkring 10 år begyndte han at røre ved mig
Hej Brevkasse
Jeg er en 14 årig pige som bor i plejefamilie. Jeg har boet her siden jeg var 5, men da jeg var omkring 10 år begyndte han at røre ved mig. Han gør det stadig og jeg ved ikke hvordan jeg skal sige fra, eller om jeg skal fortælle det til nogen. Han siger også tit mærkelige ting som er meget grænseoverskridende.
Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære pige på 14,
Tak for din henvendelse i brevkassen. Det er mega godt gået, at du skriver ind til os og stiller dit spørgsmål.
Du fortæller, at du siden du var 5 år har boet hos en plejefamilie, hvor du siden du var 10 år gammel har været udsat for berøringer og grænseoverskridende kommentarer af din plejefar. Du skriver at han stadig gør det, og at du ikke ved hvordan du skal sige fra, eller om du skal sige det til nogen.
Du spørger hvad du skal gøre, og jeg vil meget gerne forsøge at vejlede dig i hvordan du kan gribe din situation an.
Først og fremmest vil jeg rose dig for at skrive herind! Det er et godt første skridt, og det synes jeg er så sejt af dig. Godt gået!
Det lyder som en meget voldsom oplevelse og situation, at han overskrider din grænse på den måde, og har gjort det i så mange år, og stadig gør det.
Jeg vil gerne understrege at voksne mennesker ikke må røre ved børn, på den måde jeg fornemmer at din plejefar rører ved dig på. Det lyder faktisk som om at din plejefar udsætter dig for seksuel vold.
Seksuel vold er når andre overskrider ens grænser seksuelt fx hvis du oplever ubehagelige eller grænseoverskridende berøringer eller hvis du direkte eller indirekte tvinges til at udføre eller medvirke til seksuelle handlinger, som du ikke har lyst til.
...Og det er forbudt! Det er meningen, at din plejefar skal passe på dig. Han skal give dig de bedste rammer og bidrage til at skabe en tryg tilværelse for dig!
Når man bliver udsat for en seksuel krænkelse er det meget almindeligt at opleve, at ens krop går i frys, og man bliver handlingslammet. Det er en chokreaktion der sker helt automatisk når man udsættes for noget, der er så ubehageligt, og det er en overlevelsesmekanisme alle mennesker har.
Det kan også være svært at sige fra eller "nej" når et voksent menneske, der faktisk skal passe på én gør noget som overskrider ens grænse på den måde. Det første du skal vide er, at det er ikke dig der er noget galt med, og du har ikke gjort noget forkert. Det er meget vigtigt, at du ved det!
Jeg vil råde dig til at du snakke med en person du føler dig tryg ved om det du oplever derhjemme. Det kan være et familiemedlem, en ven/veninde, en lærer eller pædagog.
Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig svært at åbne op om, men jeg håber du vil tage til dig, at der er intet skamfuldt eller pinligt i det du bliver udsat for af din plejefar. Det er ham, der gør noget han ikke må, og ikke dig.
Hvis det kan være en hjælp for dig at skrive et brev og læse det op, eller skrive en besked kan det også være en god måde at bryde tavsheden på.
Du skal ikke sidde alene med det her, og der er hjælp at hente <3
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe herind. Vi kan træffes på telefon mandag-fredag fra 17-20 på +45 44 45 20 90. Vi har også en chat-rådgivning hvor du kan skrive med en af vores dygtige rådgivere i det samme tidsrum. Det vil med sikkerhed også kunne svare, hvis du har flere spørgsmål.
De bedste hilsner,
Bryd Tavsheden