08/02/2023
Min storebror slår mig hver dag
Min storebror slår mig hver dag. Han gjorde det siden han blev 11 år. Jeg bliver slået hver eneste dag. Han sparker mig, råber af mig, niver mig, river mig i håret, giver mig flade og lussinger. Jeg gider ikke at have ham i mit liv mere. Hver gang der er en der går tæt på mig bliver jeg bange og det er pga. ham. Jeg ville ønske at han ikke var her mere

Svar
Kære du,
Tak for din henvendelse i brevkassen.
Du fortæller, at du oplever voldelig adfærd fra din storebror hver eneste dag. Jeg kan forstå på det du skriver, at det har stået på i flere år, og at han både slår, sparker, niver, river og giver dig lussinger. Du beskriver, at du bliver bange når andre går tæt på dig, som følge af den vold du bliver udsat for af din bror, og at du ikke ønsker at have ham i dit liv mere.
Først og fremmest vil jeg rose dig for, at du skriver herind! Det er virkelig sejt af dig at du rækker ud til os her i brevkassen.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke ønsker at have din bror i dit liv, når han udsætter dig for alle de slemme ting du skriver i din mail. Det er bestemt ikke i orden!
Det lyder som om, du godt ved at hans opførsel IKKE er okay, og at du vil gøre alt hvad du kan for at undgå den. Men det kan være svært, især når volden sker inden for hjemmets fire vægge - hvilket den desværre ofte gør..
Når du skriver, at du bliver bange når der er nogen, der er tæt på dig, kan det tyde et belastningssymptom på grund af den vold du bliver udsat for af din bror. At blive udsat for vold kan medføre store traumer, så det er rigtig vigtigt at søge hjælp, støtte og vejledning så snart man kan.
Jeg vil derfor råde dig til at tage fat i nogen du føler dig tryg ved, som du kan snakke med om det du oplever din bror udsætter dig for. Det kan være et familiemedlem, en lærer, pædagog eller en anden du føler dig tryg ved. Det er vigtigt at tale med nogen, så du ikke går med det her alene.
Du har gjort det helt rigtige ved at skrive herind! Du skal vide at du altid er velkommen til at kontakte os.
Du kan ringe på telefon +45 44 45 20 90 eller skrive på vores chat-rådgivning mandag-fredag fra kl. 17.00-20.00. Her er du 100% anonym, og kan få yderligere råd og vejledning i forhold til din situation.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden