16/02/2023
Hvorn helvede får man styr på sin vrede?
Hvorn helvede får man styr på sin vrede, nogle gange får jeg nogle udbrud, hvor jeg bare vil se blod, jeg kun slappe af efter jeg har været i slogskamp og vedkommende lide....

Svar
Hej, og tak for din henvendelse.
Jeg kan forstå på dit brev at du nogle gange oplever at få vredesudbrud, som føles så voldsomme at det eneste du føler kan få dig til at slappe af er fysisk vold. Du ønsker derfor at få hjælp til, hvordan man får styr på sin vrede.
Jeg vil først og fremmest sige til dig, at jeg synes det er mega sejt, at du skriver ind med dit problem.
Det kræver en masse mod at være ærlig overfor sig selv, og indse at man har brug for hjælp.
Der findes en masse hjælp til hvordan man kan lære at håndtere sin vrede, og din henvendelse her er en rigtig god start.
Når du bliver ramt af vrede kan det være en god idé at prøve at mærke efter hvor den kommer fra. Prøv at mærk hvordan vreden føles og hvor i kroppen den sidder. Når du har placeret vreden, så prøv at lukke øjnene og tage dybe og rolige vejrtrækninger.
Når du reagerer hurtigt på din vrede, bliver der for kort tid mellem impulsen og reaktionen, og det er derfor kan du føle at det er vreden, der styrer dig.
Når du trækker vejret og får ro på, inden du reagerer, så kommer du ud af vredespiralen, der ellers kan være som en tornado. I stedet for at reagere på vreden som en sprængfarlig bombe, så prøver man at mærke følelsen og trække vejret derhen, hvor irritationen er. Når du gør det, vil du flytte fokus fra vreden og ind i dig selv, hvor følelserne er forankret. For når man forlænger impulsen, reagerer man mindre impulsivt, og så kan man bruge vreden mere konstruktivt.
Det kan være sundt at finde et sted hvor man kan afreagere, og dermed dirigere vreden et andet sted hen! Det kan fx være en hjælp at dyrke motion eller kampsport for nogen.
Dernæst vil jeg råde dig til at dele din vrede med dine venner og familie. Når man sætter folk ind i hvad der gør en vred, så bliver vreden mindre tabuiseret og nemmere at håndtere. Og så hjælper det at blive støttet og rummet!
Måske du kan begynde at tænke over hvor vreden stammer fra, og hvilke årsager der kan være til at du reagerer som du beskriver. Mange kan også have gavn at at søge professionel hjælp og vejledning hos en psykolog.
Du ønskes held og lykke med det!
Mvh
Bryd Tavsheden