21/02/2023
Min mor bliver slået af min papfar
Hej.
Jeg har et spørgsmål.
Min papfar har slået min mor en gang pga, han var fuld og dermed bliver volding når han får alkohol.
Min mor har svært ved, at sige at de ikke skal være sammen og jeg siger hun bare skal gøre det.
Men hun kan ikke så hun giver hele tiden ham chancer.
Hvad kan jeg gøre for, at hun kan komme væk fra ham. Inderst inde vil hun gerne væk, men hun har svært ved at tage skridtet og komme væk.
Vi har snakket meget om det.

Svar
Hej Pige
Tak for dit spørgsmål til Brevkassen
Det lyder ikke rart det som du er vidne til at din papfar gør ved din mor.
Det jeg læser dig fortælle, er at din papfar har været fuld, og når han bliver fuld er han voldelig. Han har slået din mor. Du har snakket med din mor om det, sagt at hun ikke skal være sammen med ham, men det har din mor svært ved og hun giver ham hele tiden nye chancer. Du spøger hvad din mor kan gøre for at komme fri af ham.
Jeg kan godt forstå, at du synes det må være svært, at være bevidst om, at din mor er blevet slået. Det er godt at du og din mor har en relation hvor i snakker om sådanne hændelser, for det er ikke okay det som din papfar har gjort ved din mor, uanset om han har drukket eller ej, så må man ikke slå andre.
Ud fra det du skriver, antager jeg, at din mor har fortalt dig, at hun gerne vil forlade din papfar. Jeg kan godt forstå du gerne vil hjælpe din mor. Omvendt så er jeg også opmærksom på, at det ikke er en opgave du kan påtage dig alene. Jeg håber, at du vil støtte din mor i at finde modet til at søge hjælp hos veninder, familiemedlemmer eller professionelle (fx et krisecenter).
Jeg håber mit svar hjælper dig i dine overvejelser. Du er altid velkommen til at skrive ind til os på chatten. Vi har åben alle hverdage fra 17-20
Hilsner
Bryd tavsheden