28/02/2023
Jeg føler det som et overgreb, men han er jo min ven
Jeg har nogle venner (de er gift) og vi er bare venner. En aften (på en tur) hvor konen ikke er der, er jeg gået i seng og har taget en sovepille. Manden kommer ind og begynder at pille ved mig, men jeg afviser ham. (Jeg har aldrig haft lyst til ham, og kunne da slet ikke finde på at gøre det mod min veninde) Men han bliver ved og jeg glider ud og ind af søvnen, og ender med at lade ham gøre forskellige ting, da jeg er for træt til at gøre modstand. Og nu har jeg mega dårlig samvittighed over at jeg ikke fortalte ham, at jeg havde taget en sovepille. (De ved ikke, at jeg nogle gange tager sovepiller) Jeg føler det som et overgreb, men han er jo min ven, så det kunne han vel ikke finde på, og jeg havde jo selv taget pillen og ladet ham gøre det, så hvad er det så? Jeg har forsøgt at google, men alt det der kommer frem, er om mænd der bedøver kvinder, uden at kvinden ved det, eller at de har udnyttet en kvinde der var fuld, men vi havde kun fået en enkelt øl til maden og så var jeg gået i seng. Jeg har lidt svært ved at forstå hvad der egentligt skete og hvorfor?

Svar
Hej
Det jeg læser dig skrive er, at du har været er i tvivl om hvordan du skal tolke en grænseoverskridende oplevelse du har haft med din ven. Jeg vil gerne starte med at sige, at det lyder meget ubehageligt, og at det på ingen måde er noget du har fortjent.
Jeg kan fortælle dig, at den nuværende definition på seksuelt overgreb, er seksuelt samvær uden samtykke. Det vil sige at den ene part ikke har givet tydeligt udtryk for, at ville indgå i seksuelt samvær. Man skal derfor være sikker på, at ens partner har lyst til at indgå i seksuelt samvær. Det er derfor ikke dit ansvar at gøre modstand, men hans ansvar at sikre at du har lyst til det han indvilger til.
Jeg vil råde dig til at snakke med nogen af dine tætte om oplevelsen så du ikke går med det alene. Som jeg forstår det du skriver, er din ven gift med din veninde. Det gør selvfølgelig situationen kompliceret, men jeg vil alligevel råde dig til at få snakket med din veninde og ham om oplevelsen. Hvis det nu var omvendt, ville du så gerne vide det, hvis din kæreste/mand gjorde sådan nogle ting?
Det er også vigtigt for mig, at du ved og holder fast i, at du ikke har gjort noget forkert. Du har ikke sagt aktivt 'ja' til noget af det, og det er derfor ikke din skyld, at du har været udsat for det du har været udsat for.
Hvis du oplever svære følelser og tanker omkring det hele er du velkommen til at ringe til os på:
tlf. 44 45 20 90
Jeg håber du passer rigtigt godt på dig selv.
Mvh. Maja, Bryd Tavsheden