01/03/2023
Er det vold når min veninde nedgøre mig og manipulere mig
Er det vold når min veninde nedgøre mig og manipulere mig til at føle at det er min skyld? Fx sige at det såre hende og giver hende selvmordstanker, at jeg isolere mig selv?

Svar
Kære du.
Hvor er det godt du skriver. Det er det helt rigtige at gøre og vi vil rigtig gerne hjælpe dig så godt som vi kan 🙂
Du fortæller at din veninde nedgør dig og manipulerer med dig. Du fortæller at hun prøver på at få dig til at føle, at det er din skyld. Hun siger, at du såre hende og giver hende selvmordstanker. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så siger hun sådan noget når du isolerer dig.
Det lyder virkelig ikke rart når din veninde siger sådan noget til dig 🙁 Du skal vide, at uanset om du isolerer dig eller ej, så er det ikke din skyld, hvis hun får selvmordstanker. Hvis hun har selvmordstanker, så er det fordi der er mange ting i hendes liv som er rigtig svært for hende. Det er ikke fordi du isolerer dig.
Du spørger om det er vold når din veninde nedgør dig, manipulerer med dig og giver dig skyldfølelse. Det kan være rigtig svært at svarer på og vi bliver nød til at få noget mere at vide for at kunne afgøre om der er tale om vold eller ej. Du må derfor meget gerne skrive ind til os på chatten mandag - fredag kl. 17 - 20 eller ringe til os mandag - torsdag kl. 17 - 20 på nummeret: 44 45 20 90. Så kan vi bedre svare på om det er vold eller ej.
Det er ikke i orden når nogen nedgør andre og manipulerer med dem. Så det er helt forkert, hvis din veninde gør sådan imod dig. Det er ikke okay.
Ved du hvorfor hun nogle gange gør sådan noget imod dig?
Det lyder som om, at du føler det er rigtig hårdt når din veninde siger sådan noget til dig. Det kan jeg godt forstå. Har du prøvet at snakke med dine forældre om det? Hvis du har en god skolelærer eller kender en god pædagog, så kan det også være en god ide at snakke med dem om det 🙂
Jeg kender dig jo ikke, så jeg ved ikke om det er rigtigt at du isolerer dig eller ej. Men hvis du gør, ved du så hvorfor du isolerer dig? Er der noget som du synes er rigtig svært, så du får lyst til at isolerer dig? Det kan være en god ide at snakke med en voksen du har tillid til om det, hvis der er noget du synes er rigtig svært.
Hvis ikke du kender en god voksen at snakke med, så kan det også være en god ide at prøve at tage ind i Headspace og snakke med dem. Headspace er et gratis samtalerum for børn og unge, hvor man kan snakke med nogle voksne frivillige. Du kan snakke med dem om alt og du er helt anonym. https://headspace.dk/
Jeg håber vi høre fra dig på chatten eller telefon, så vi bedre kan undersøge, om det din veninde siger er psykisk vold eller ej.
Mvh. Bryd Tavsheden 🙂