05/03/2023
Han er meget manipulerende og kontrollerende overfor vores mor
Hej
Vi skriver på vegne af vores mor, som i de sidste 4 år har boet sammen med en mand, der har udøvet psykisk vold mod hende. De mødte hinanden, da de begge var indlagt på psykiatrisk afdeling og flyttede efter udskrivningen sammen, hvor de har boet i 4 år. I starten virkede de glade sammen, men efter noget tid begyndte hun at trække sig mere og mere for os og vores familie. Det gik hurtigt op for os og familien at alt i forholdet ikke var som det skulle være og manden, hun er sammen med løj om mange ting f.eks at have kræft, alvorlige ulykker i hans familie samt operationer for diverse ting, hvor intet af det viste sig at være sandt. Hver gang han har kunne mærke på vores mor eller os at vi var ved at trække os, begyndte han at love guld og grønne skove, som han i sidste ende ikke har kunne holde. Det er især gået udover vores mor, hvor han bl.a har købt hende et maleri til 12000kr, som min mor endte med at betale, da han ikke havde nogle penge. Han låner penge til højre og venstre og skylder dermed penge både til os, han "såkaldte" venner og rigtig mange til vores mor. I de 4 år de har boet sammen er det vores mor, der har betalt huslejen og diverse andre regninger. Hver gang komme han med nye undskylndinger for hvorfor pengene ikke bliver overført, og hvergang er det nogle vilde historier, han fortæller for at skabe medlidenhed for ham.
Han er meget manipulerende og kontrollerende, og skal hele tiden vide hvor hun er og hvem hun er sammen med, dette gør at han ringer flere gange til hende i den periode hvor hun er ude af huset, og vi har kunne mærke på hende længe at det er trættende.
Vores mor har nu valgt at gå fra ham, da hun har indset alle hans løgne, dog har hun svært ved at komme ud af forholdet. De står begge på lejekontrakten og hun kan derfor ikke bare smide ham hun. Han er pt indlagt på den lukkede psykiatriske afdeling og det er usikkert hvornår han vender tilbage. Han har sagt at han ikke flytter hjem til hende igen, dog er dette svært at tro på, da han ikke har kontakt til sin familie og ikke har nogle venner, samt ingen penge har.
Vi er bekymret for at vores mor ikke kan sige fra overfor ham, når han bliver udskrevet, da han er god til at manipulere med hende.
Vi skriver derfor til jer, for at høre hvordan vi kan agere bedst overfor vores mor både nu i mens han er indlagt og når han bliver udskrevet.
Hilsen
to bekymrede døtre

Svar
Til de bekymrende døtre
Først og fremmest, så forstår jeg godt at I er bekymrede. I skriver at jeres mor bliver udsat for psykisk vold i form af manipulation og kontrollerende adfærd, og at I frygter dette vil fortsætte når manden bliver udskrevet.
Jeg forstår det som at jeres største bekymring er om hvorvidt jeres mor er i stand til at sige fra overfor manden, samtidig med hvordan I bedst kan agerer overfor jeres mor imens han er indlagt, men også når han bliver udskrevet.
Jeg kan godt forstå det ikke er nemt at se jeres mor i et psykisk voldeligt forhold samt have bekymringer for hvad fremtiden bringer - det må være rigtig svært at se for jer som hendes døtre. Baseret på det I skriver lyder det til at jeres mor har brug for hjælp, evt. hos "Sig det til nogen", som er et gratis rådgivningsforløb for kvinder og pårørende til kvinder, der lever med psykisk vold, fysisk vold eller andre former for vold i nære relationer.
I forhold til hvordan I bedst skal agere overfor jeres mor, kan jeg godt forstå det er svært. Har I talt med andre end hinanden om jeres bekymringer? Måske I kunne tale med jeres mor om disse bekymringer? Det kan være rigtig hårdt at gå og være bekymret for et andet menneske hele tiden, og selvom jeg godt kan forstå det, så bør I overveje med jer selv og hinanden hvad I på sigt kan holde til. For tager det rigtig hårdt på jer, hvis jeres mor skulle finde sammen med manden igen, må I give udtryk for dette overfor hende samt vurdere om det skal have betydning for jeres relation til hende. Selvom det kan være svært, må I huske på at jeres mors valg ikke er jeres ansvar. I skal også huske at passe på hinanden i alt det her!
Jeg håber dette var til hjælp for jer. Ellers er I også velkomne til at skrive eller ringe til os i hverdagene kl. 17-20, hvor der sidder dygtige rådgivere klar til at hjælpe.
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden