06/03/2023
Hvad hvis jeg er så skadet at jeg ikke kan arbejde som voksen
Hej, jeg vil gerne lige spørge. For jeg er ikke sådan bange for at de slår og den slags, det sker jo når det sker. Men nogen gange kan man jo have spekulationer. Og så kom jeg, og tænke på om at hvis man bliver meget skadet, og nu foreksempel ikke kan arbejde når man bliver voksen heller ikke. Kan man så få forsikring? Altså penge til og leve

Svar
Kære du
Tusind tak for dit brev.
Du fortæller, at du bliver slået og at det bekymrer dig, om du bliver så skadet, at du ikke kan arbejde som voksen. Du fortæller også, at du ikke er bange for at blive slået, men at det sker når det sker.
Det bekymrer mig, at du bliver slået. Uanset om det er meget eller lidt man bliver slået, så er det ulovligt at slå sine børn. Når du skriver, at du er bekymret for om du bliver skadet som voksen, så tænker jeg, at det er ret voldsomt det du oplever derhjemme. Og jeg tror, at det er afgørende, at du får hjælp af en voksen til at stoppe volden. Det er ikke meningen at børn skal blive ved at blive slået eller selv skal finde ud af hvordan det kan stoppe.
Jeg håber, at der er en voksen i nærheden af dig, som du har tillid til. En som du kan fortælle, hvad der sker hjemme hos dig og som du kan vise nogle af dine skader. Der er voksne som har erfaring med at hjælpe børn, der som dig, er udsat for vold. Det kan være en skolelærer eller en voksen du kender via en fritidsaktivitet. Det kan også være, at der er en i din familie som du har tillid til. For eksempel en bedsteforælder eller en onkel/tante.
Hvis det er svært at få taget hul på at fortælle om det du oplever, så kan det være en hjælp at snakke med os her i Bryd Tavsheden. Vi har erfaring med at hjælpe børn og unge, som oplever at blive slået, med at få hjælp til at komme ud af volden. Vi har åben alle hverdage kl. 17-20.
Jeg håber meget at du får talt med nogen om det der sker derhjemme
Hilsner
Lotte
Bryd Tavsheden