07/03/2023
Min kæreste truer med at tage sit eget liv, hvis jeg går.
Min kæreste vil ikke lade mig gå når jeg skal. Hun truer med at tage sit eget liv, hvis jeg går. Hun har snitched om mig til min far, om alle de ting jeg ikke gør... Nu siger min far at jeg ikke er en rigtig mand. Hvad skal jeg gøre?

Svar
Mange tak for dit brev!
Du fortæller, at din kæreste ikke vil lade dig gå og truer med at tage sit eget liv, hvis du gør.
Det lyder bestemt ikke som en rart situation at stå i! Det kan virke meget voldsomt at blive gjort ansvarligt for trusler om selvmord - hvilket du bestemt ikke er. Det er vigtigt, at man føler sig tilpas i et forhold og kan snakke åbent om de svære ting. I mine øre lyder det som en måde at kontrollere dig i jeres forhold, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Du fortæller også, at din kæreste siger ting videre til din far, som fortæller dig, at du ikke er en rigtig mand. Jeg forstår godt, at det gør dig fortvivlet, og måske fylder dig med skam. Måske føler du, at de rotter sig sammen mod dig, hvilket slet ikke er rimligt eller retfærdigt!
Du spørger til hvad du skal gøre. Jeg synes det er vigtigt at du spørger dig selv, om du kan blive ved med at være i det her forhold?
Jeg bliver også nysgerrig på om du har snakket med nogen om dine oplevelser? Har du en du føler dig tryg ved, og kan betro dig til? En god ven eller et andet familiemedlem?
Vi vil også rigtig gerne tale med dig og hjælpe dig! Du behøver ikke gå med dine bekymringer alene.
Jeg vil opfordre dig til at sætte lidt tid af, til at skrive til vores anonyme rådgivning. Vores chat har åbent mandag- fredag mellem kl. 17-20 og vores telefon er åben mandag-trosdag i samme tidsrum på +45 44 45 20 90.
Derudover har vi samtaleforløb, hvor du får din helt egen rådgiver, som du kan tale med, gratis og anonymt. Vi hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd, til hvad du kan gøre i netop din situation. Hvis du er interesseret kan du ringe på +45 4445 2090 alle hverdage mellem 9-15 eller skrive til mailen: samtaler@brydtavsheden.dk.
Jeg håber, at du kan brug mit svar!
Mvh
Bryd Tavsheden