09/03/2023
Hun truer med at tage sit eget liv, hvis jeg går
Min kæreste vil ikke lade mig gå, når jeg skal. Hun truer med at tage sit eget liv, hvis jeg går. Hun har snitched til min far om mig og de ting jeg ikke gør. Nu siger han at jeg ikke er en rigtig mand. Hvad skal jeg gøre?

Svar
Hej med dig,
Tak fordi du skriver ind med dit problem. Det er mega sejt af dig, at du skriver og spørger om hjælp!
Jeg kan forstå på din besked, at din kæreste ikke lader dig gå når du gerne vil, og at hun truer med at tage sit eget liv, hvis du går.
Derudover fortæller du, at din kæreste har fortalt din far om de ting, som din kæreste siger du ikke gør, og at din far nu siger, at du ikke er en rigtig mand.
Det lyder virkelig ikke som en særlig rar situation for dig at være i. Det er ikke okay, at din kæreste truer med selvmord, og jeg kan godt forstå hvis du føler dig i vildrede og ikke ved hvad du skal stille op.
Hvis din kæreste truer med at tage sit eget liv, kan det tyde på at hun har nogle problemer som hun skal arbejde med, og det er IKKE dit ansvar. Det er hendes eget ansvar at søge hjælp hos nogle professionelle, der kan rådgive hende. Det vil aldrig være dit ansvar at redde hendes liv.
Ud fra hvad du skriver får jeg lyst til at fortælle dig om psykisk vold. Psykisk vold er, blandt andet, når man bliver udsat for følelsesmæssig manipulation, for eksempel som trusler med selvmord. Derudover er det også et tegn på psykisk vold, når ens kæreste prøver at kontrollere eller styre én med trusler. Kan du mon nikke genkendende til noget af det?
Dine omstændigheder har sat dig i en helt urimelig situation. Jeg er ked af at høre, at din far siger de ting til dig - det er bare ikke i orden! Når din far siger sådan til dig nedgør han dig, og det skal han ikke.
Jeg synes du skal tænke over hvad "en rigtig mand" betyder for dig, og ikke hvad det betyder for din far.
Jeg synes eksempelvis ikke at man er en rigtig mand når man som far vælger at nedgøre sin søn ved at sige de ting, du fortæller din far siger!
Jeg vil rådgive dig til at tale med nogen, som du er tryg ved om det du oplever med din kæreste og din far.
Dernæst vil jeg informere dig om at du kan kontakte Livslinjen, som også hjælper pårørende til personer der er selvmordsturede, via dette link: www.livslinien.dk.
Jeg håber du kunne bruge det til noget! Du er velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning, eller ringe. Vi har åbent mandag til torsdag mellem 17.00-20.00, og du kan ringe til os på telefon: 44452090
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden