15/03/2023
Jeg har før hørt at der tales nedsættende til både mig men også andre kollegaer der er i et fleksjob.
Jeg står i den situation at jeg muligvis snart skal flytte hjemmefra. Jeg er i fleksjob så jeg kan ikke holde til at arbejde så meget som jeg gør nu. Samtidig med at jeg skal flytte og måske heller ikke efterfølgende. Jeg har før hørt at der tales nedsættende til både mig men også andre kollegaer der er i et fleksjob. Så jeg frygter for hvad der vil ske når ledelsen/kollegaerne får det af vide jeg har tidligere talt med min fagforening om hvordan jeg synes det er at arbejde der.

Svar
Kære du.
Hvor er det godt du skriver. Når noget er svært og går en på, så er det dét helt rigtige at gøre.
Du skriver at du er i et fleksjob og at du har hørt, at der bliver talt nedsættende til dig og andre af dine kollegaer, der også er i fleksjob. Det lyder virkelig ikke rart 🙁 Du fortæller at du måske snart skal flytte hjemmefra og i den forbindelse bliver nød til at gå ned i tid. Du tænker at du måske også efter flytningen bliver nød til at gå ned i tid. Du fortæller at du har snakket med din fagforening om, hvordan det er at arbejde der. Jeg forstår det sådan, at du nu frygter, hvordan dine kollegaer og ledelsen vil reagere når de får at vide, at du ønsker at gå ned i tid.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af, at du ikke altid føler dig lige tryg på din arbejdsplads. Det er virkelig heller ikke rart at blive talt nedsættende til 🙁
Jeg tror du har gjort det helt rigtige ved at tage fat i din fagforening. De skal hjælpe dig med at sørge for, at din arbejdsplads er et trygt sted at være for dig. Har du prøvet at snakke med dine andre kollegaer, der også er i fleksjob, om hvordan de har det på arbejdspladsen? Hvis de ikke har det godt, så kan det være en god ide også at nævne det for din fagforening næste gang du snakker med dem 🙂
Det er spændende at flytte hjemmefra. Det er et helt nyt kapitel i dit liv og man vokser som menneske af det. Men jeg kan virkelig godt forstå, at man kan blive bange for, hvordan ens kollegaer og ledelsen reagere, når man vil gå ned i tid. Og især når man oplever at der bliver talt nedsættende om en.
Jeg tænker at din leder må have noget forståelse for, at du går ned i tid i forbindelse med flytningen. Du kan evt. også bruge nogle ferie / afspadseringsdage i forbindelse med flytningen, hvis du har sparret nogle op. At du har brug for at have mere fri omkring flytningen, det plejer de fleste ledere at have forståelse for 🙂
Men problemet er jo stadig, at du fremadrettet gerne vil gå ned i tid. Og hvordan siger man lige det til sin leder på en god måde, så man ikke behøver at gå og være bange for, hvad de siger?
Da jeg kun ved det du har skrevet i brevet, så kender jeg jo ikke din arbejdsplads særlig godt. Så jeg har brug for at vide noget mere, hvis jeg skal kunne hjælpe dig med det. Jeg tror dog at Headspace vil kunne hjælpe dig endnu bedre end vi kan i Bryd Tavsheden, så jeg vil anbefale dig at prøve at kontakte dem.
Headspace er et gratis samtalerum for børn og unge i 20'erne. Her er man anonym og kan snakke med dem om lige det man har lyst til. Jeg tænker at de vil være gode at snakke med, så i sammen kan finde ud af, hvordan det vil være den bedst mulige måde at få fortalt din leder, at du gerne vil gå ned i tid. Det skal også være godt for dig, og det er jeg sikker på at de vil være gode til at hjælpe med 🙂
Jeg kan se du har skrevet, at du bor i region Midstjylland. Der ligger Headspace-centre i både Aarhus, Horsens, Herning og Grinsted. Hvis du bor i nærheden af disse centre, så vil jeg anbefale dig at tage der ind 🙂 Hvis ikke du har mulighed for det, så kan man også lave video-opkald med dem eller skrive med dem på chatten. Se link: https://headspace.dk/
Jeg håber du kunne bruge mit svar og at du sammen med Headspace kan finde en løsning der er god for dig.
De bedste hilsner, Bryd Tavsheden.