16/03/2023
Bliver vores ven udsat for børnevold?
Hej, Brydtavsheden:)
Vi er to piger, som går på efterskole, og her til aften har vi haft besøge af jer. Vi hørte et godt og spændende oplæg, som har givet os stof til eftertanke. Vi har en ven herude på skolen, hvis forældre er skilt og ikke snakker sammen. Han har over en længere periode opført sig rigtig mærkeligt. Han er meget negativ, forvirret, virker ked af det, møder ikke op til timer, og så snakker han virkelig grimt til folk. Vi ved, at der er noget galt med ham, men hvad ved vi ikke. Vi har en ide om, at det er noget derhjemme. Vi har bange for, at det er en eller anden form for børnevold hjemme ved ham. Vi har snakket med en lærer om det, og hun sagde, at hun synes, vi skulle prøve at skrive til jer. Vi ved ikke, hvad vi skal gøre, og vi er meget bekymret for ham.
Hilsen to piger fra en efterskole.

Svar
Kære piger på efterskolen.
Tak for jeres brev
Først og fremmest beklager vi det sene svar, men vi ville gerne være helt sikker på, at vi gav det rigtigte svar. Dte er nemlig en meget kompliceret situation i beskriver.
I fortæller at i han en ven på jeres skole, som opfører sig mærkeligt. Han er negativ, forvirret og virker ked af det.
I frygter, at han måske er udsat for vold derhjemme. I har snakket med en lærer, som foreslog at skrive til os.
Først og fremmest, vil jeg gerne rose jer, for jeres empati. Hvor er det dejligt, at i faktisk ser ham og ser, at der er noget der virker helt off her.
Vi og i kan jo ikke vide hvad der sker hos ham. Men hvis vi antager at der sker noget ubehageligt hjemme hos ham, så er det helt vildt vigtigt, at han ikke føler sig dømt. Så vil han højst sandsynligt trække sig. Derfor er det vigtigt at i fokuserer bag adfærden - hvad er mon årsagen til, at han er så negativ, trist og ked af det?
Hvis han bliver udsat for vold, så vil han sætte enormt meget pris på, at der er nogen der rækker en hånd ud til ham. Jeg vil foreslå, at en af jer eller begge fortæller i at kan se, at han måske ikke altid har det helt godt og at i gerne vil hjælpe ham, hvis han vil have det. Hvis han så fortæller, at der faktisk sker noget derhjemme, så skal i henvise til vores rådgivning. Så skal vi nok hjælpe ham videre.
Men det vigtigste er, at i fokuserer på den omssorg i føler for ham - og ikke den negative adfærd.
Jeg håber mit svar giver mening - skriv eller ring gerne herind igen, hvis i har brug for flere råd.
Tak for at være en rigtig god ven!
Mvh Bryd Tavsheden