22/03/2023
Fra et godt forhold til et meget voldsomt forhold
Jeg har været sammen med min kæreste i fire måneder nu. Han sidder domsanbragt i XX og jeg selv er fra XX.
I starten af forholdet gik det virkelig godt. Men pludselig fandt jeg ud af han solgte sine ting inklusiv de ting jeg forærede ham sov fx. en iPhone 13. Det gik på og sku spille casino eller oddse pengene væk.
Vi fik endelig bund på det og tilmeldt ham rofus så han blev udelukket. Han begyndte også og vise had over for mange af mine venner både drenge og piger. Han forlangede på en måde jeg sku være alene før vi ku snakke., så jeg måtte sende alle hjem flere gange.
Efter dette blev hans adfærd voldsom når vi var oppe og diskutere. Han skubbede og tog fat i mig.
Jeg har og kan til tider stadig tænke det er ikke noget voldsomt men har efter da bemærket jeg bliver meget bange når folk laver for hurtigt bevægelser og råber.
Efter alt dette ende det ud i at jeg sku køres på psykisk med ord.
Han kaldte mig værdiløse luder, sæk, so og jeg ku blive ved.
Han troede med min familie sku dø og at han ville bruge mine bank oplysninger for at ramme mig.
Han har også fået lov til og låne et simkort så vi kunne snakke sammen og med det i hans varetægt og et skænderi så brugte han penge på simkortet for 700kr.
Han har truet med og få mig indlagt hvilket resulterede i politiet dukkede op og sku høre om min tilstand fordi han sagde jeg var selvmordstruende.
Jeg har ALDRIG prøvet ligene og føler mig så lille og alene da alle omkring mig ikke synes han er god for mig men jeg elsker ham jo og ville sådanne ønske det kunne fungere.
Jeg tror bare jeg ville ha lidt svar på om jeg ser for voldsomt på det der er sket eller om jeg har været forelsket i den forkerte. Og hvad gør jeg herfra?

Svar
Kære du.
Beklager det sene svar.
Tak for dit brev. Jeg har anonymiseret dit brev, således at ingen kan regne ud hvem du er eller hvor du kommer fra.
Jeg er rigtig ked af at høre om dine oplevelser, det har du bestemt ikke fortjent! Jeg vil starte med at fortælle dig, hvad jeg hører dig fortælle og derefter prøve at komme med et godt råd.
Du fortæller, at jeres forhold startede godt, men herefter ikke gik så godt. Han begyndte at spille sine penge væk og sælge sine ting, bl.a. den Iphone du havde givet ham.
Herudover begyndte han at vise had overfor dine venner og forlangte at i skulle være alene, når i skulle snakke. Det hele eskalerede og han begyndte at skubbe og tage fat i dig. Din refleksion har til tider været, at det ikke var så voldsomt, men nu begynder du at mærke, at du bliver bange når folk laver store armbevægelser.
Hvor er det godt og sundt, at du er blevet opmærksom på, at det faktisk er voldsomt, det der foregår! Det er første skridt i den rigtige retning, at selv blive opmærksom på, at noget er galt her. For det er selvfølgelig ikke okay, at han behandler dig på den måde!
Du fortæller videre, at hans behandling har udviklet sig til psykisk vold. Han har truet dig, kaldt dig værdiløs, so og du kunne blive ved.
Det lyder så voldsomt at opleve fra ens kæreste. Det kan jeg forestille mig, har været rigtigt svært at være i. Når du selv tænker på det nu - hvordan tænker du mon så om det? For mig lyder det rigtigt voldsomt og grænseoverskridende. Hvordan lyder det for dig?
Du fortæller til sidst, at du aldrig har oplevet lignende. Du føler dig lille og alene, fordi alle ikke synes han er god for dig. Men du elsker ham og vil gerne have at det fungerer. Også spørger du, om du ser for voldsomt på det eller om du har været forelsket i den forkerte?
Når jeg læser dit brev, så har du været forelsket i en mand, som har behandlet dig rigtigt dårligt. Og det virker for mig, som om at du er opmærksom på dette. Det er en forfærdelig situation at være i og det kan vi godt have omssorg for. Jeg håber du kan finde omssorg for dig selv i alt det her!
Så hvad skal du gøre?
Kæreste du, det er dit liv, dine værdier og dine grænser. Hvad kan du leve med? Kan du leve med at blive behandlet sådan og talt sådan til? Og mon ikke du har kontaktet os, fordi, at det kan du ikke?
Samtidig har du en mand, som du elsker og gerne vil have det til at fungere med. Jeg vil anbefale dig at reflektere over, hvad det egentlig er, du elsker ved ham? Oplever du, at han er vil forandre sig, for at være sammen med dig? Og er det realistisk at i kan få det til at fungere sammen?
Det er så vigtigt, at du forstår dynamikken mellem jer. Og det kan vi hjælpe dig mere med. Så vi vil rigtig gerne snakke med dig! Jeg vil anbefale dig at ringe/skrive ind til os mandag-fredag kl. 17-20. Der sidder vi klar på chatten og telefonen og kan helt sikkert hjælpe dig med at forstå dynamikken mellem jer.
Håber vi hører fra dig.
Husk du fortjener et liv uden vold!
Mvh Anders