25/03/2023
Var det lovligt, at han udnyttede mig mens jeg sov?
Hej brevkasse
Jeg håber at det er ok at jeg spørger om noget, selvom det ligger mange år tilbage. Jeg har nemlig aldrig snakket med nogen om det, da jeg føler at det er min egen skyld.
Vi er tilbage i 2010 hvor en fra en fest gerne ville være sammen med mig, men jeg siger at det har jeg ikke lyst til. Næste morgen finder jeg så ud af, at han har udnyttet mig imens jeg sov. Jeg prøvede at tale med ham, men han sagde at de lyde jeg lavede lød som om jeg nød det, og at jeg også selv gjorde forskellige ting som fik ham til at tro at jeg var med på den. Han var en del ældre end mig, så jeg turde ikke gå videre med det. Og jeg kunne kun huske få glimt fra det, så jeg tror måske at han talte sandt, selvom jeg ikke forstår at jeg skulle have gjort det imens jeg sov. Jeg synes at det er så pinligt, så derfor har jeg aldrig fortalt det til nogen, men jeg tænker nogle gange på hvad der var op og ned på det i forhold til lovgivningen?
Jeg tænker, at som lovgivningen er i dag, ville han vel have gjort noget ulovligt i og med at jeg havde sagt nej, jeg sov, og jeg var lidt beruset men ikke meget. Men hvad siger lovgivningen om det, hvis det er sandt at jeg har sagt lyde mm.?
Og hvordan var lovgivningen i 2010? Var det lovligt det han gjorde i 2010?
Det er ikke fordi at jeg ønsker at gøre noget ved det. Men inde i mit hoved kunne det hjælpe lidt, hvis jeg ved hvordan loven var i forhold til det jeg oplevede? Og i forhold til loven i dag?
Hvilke konsekvenser ville det have haft dengang og nu? Jeg tænker at jeg ville være blevet afvist, fordi jeg ikke gjorde modstand, og det ville være svært at bevise hvilke lyde jeg havde sagt eller ikke sagt i søvne, men jeg ved det jo ikke?
Jeg håber at i kan gøre mig lidt klogere på alt dette. 😊
Hilsen M

Svar
Hej M.
Hvor er jeg glad for, at du skriver til os.
Du skriver i brevet, at du da du var yngre havde en oplevelse, hvor én fra festen har gjort ting ved dig mens du sov. Det må have været en ubehagelig og utryg situation at være dig i. Det er vigtigt for mig at sige, at det som du blev udsat for ikke er din skyld. Det er ikke ok at indgå i seksuel samkvem med nogen som ikke er ved fuld bevidsthed. Eftersom at du har sovet har du ikke været ved fuld bevidsthed. Du skriver også, at du inden da siger til ham, at du ikke har lyst til at være sammen med ham. Det fortæller mig, at du har gjort meget for at sætte dine grænser klart frem for ham. Dét, at han ikke accepterer dine grænser og overskrider dem mens du ikke er vågen og ved fuld bevidsthed, er på hans skuldre. Og i øvrigt ikke ok.
Du skriver, at du synes det er pinligt. Det får jeg lyst til at gå mere ind i. Hvis jeg var dig, kan jeg forestille mig at jeg også ville have det ubehageligt med at finde ud af at nogen havde udnyttet mig uden at jeg vidste det. Det er så okay at føle som du gør og ud fra dit brev kan jeg personligt ikke se at du har gjort noget galt.
Du nævner, at du nogle gange tænker på, hvad der var og er op og ned i forhold til lovgivningen. Som du selv nævner er der siden 2010 kommet en ny lovgivning på straffeområdet omkring voldtægtsbestemmelser. Det er den lov som kaldes "Samtykkeloven", som trådte i kraft januar 2021. Her går loven ud på at begge parter hele vejen undervejs i samlejet giver samtykke til samlejet. Desuden bestemmer loven at begge parter skal være i en tilstand, hvor de kan give samtykke. Før 2021 var voldtægtsbestemmelser baseret på om den udsatte havde modsat sig handlingen eller var ude af stand til at modsætte sig handlingen. I begge lovgivninger indgår det derfor, at den udsatte skal være i en vågen bevidsthedstilstand. Du fortæller i brevet, at du i situationen sov og kun kan huske få glimt fra det. Det fortæller mig, at du ikke har været i en vågen bevidsthedstilstand, hvor man kan forvente at du kan modsætte dig handlingen eller giver samtykke. Den gang som nu synes jeg det peger på, at det ikke var lovligt dét han gjorde mod dig.
Jeg kan forestille mig, at det her kan have været svært at gå med alene så længe. Det kan være rigtig hårdt for ens psykiske velvære at holde sådan en oplevelse inden i sig selv. Det er vigtigt at snakke om, da det ellers kan have negative konsekvenser for ens mentale helbred. Derfor synes jeg, at det er rigtig stærkt, at du har valgt at dele det med os. Det kan være en rigtig god idé at få talt om sine tanker og følelser med nogen, man er tryg ved. Jeg for lyst til at spørge dig om du kan forestille dig selv tage fat i en nær ven eller et familiemedlem. Du er også meget ringe til os på tlf. 44452090 man-tors, kl. 17-20 eller skrive til os i chatten man-fre, kl. 17-20. Her kan du uddybe dine tanker og følelser for os, så vi bedst muligt kan hjælpe dig på vej.
Jeg synes, du lyder som en sej kvinde, som i en ret ung alder har gjort lige dét du skulle i forhold til at passe på dig selv. Det synes jeg, du skal holde fast.
Jeg håber, at du kan bruge mine svar.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden