28/03/2023
Anspændt forhold til min far....
Hej.
Jeg begynder at få et meget anspændt forhold til min far som bliver værre og værre. Jeg oplever nogle gange at han kan blive rigtig sur og sige nogle dumme ting som fx at jeg bare kan flytte hjemmefra så jeg er fri for ham. Eller sige ting som får mig til at føle at jeg er forkert fx. Hvis jeg pænt siger til ham at det han sagde gjorde mig meget ked af det, så svarer han fx. at det er også bare ham der er dum eller han gør altid ting forkert.
I starten fik jeg medlidenhed og tog det hele til mig og blev rigtig ked af det. Det gør jeg stadig Men nu bliver jeg også bare så indebrændt og vred fordi han simpelthen ikke kan finde ud af at snakke fornuftigt om tingene uden at blive sur. Jeg føler ikke jeg har lyst til at være omkring min far for jeg kan aldrig tyde hvilket humør han er i.
Jeg føler tit han sårer mig og jeg har ikke så meget mere til overs for ham. Han gør mig tit ked af det og når jeg snakker med min mor om det så prøver hun at gøre noget ved det men når det så ikke lykkedes giver hun op.
Jeg føler bare at det er mig der er den voksne mellem min far og jeg. Og det gør mig meget ked af det og jeg har virkelig brug for at det snart bliver bedre.
Håber i bare kan hjælpe lidt
Mvh

Svar
Hej med dig
Godt du skriver ind til os her i Bryd Tavsheden.
Du fortæller, at dig og din fars forhold er meget anspændt og bliver værre og værre. Du fortæller at han let bliver sur og siger dumme ting til dig. Han siger f.eks. at "[du] bare kan flytte hjemmefra så [du] er fri for ham" eller "at det er også bare ham der er dum eller han gør altid ting forkert" med henblik på at give dig skyldfølelse. Du fortæller, at du prøver på, at snakke med ham om problemerne på en ordentlig måde, men at han ikke møder dig på samme måde. I stedet for, så indtager han en offer-rolle og efterlader hele ansvaret hos dig. Du beskriver, at du først fik medlidenhed med ham og fik skyldfølelse, men at du nu i højere og højere grad kan mærke vreden og indebrændtheden over, at han ikke opfører sig mere voksent, så han løfter et voksent ansvar for samtalen og snakker ordenligt om problemerne. Du fortæller at du har bedt din mor om hjælp, men at det ikke hjælper, og at du virkelig har brug for at det snart bliver bedre.
Det kan jeg virkelig godt forstå er en svær situation for dig. Det er på ingen måde rart at have et anspændt forhold til en af sine forældre. Din far skal kunne tale med dig på en ordentlig og respektfuld måde uden at blive sur. Det er ikke meningen at du skal bære hele ansvaret for jeres samtaler. Din far er voksen og det er kun fair at han også tager ansvar for samtalen og gør hvad han kan for at snakke ordenligt om problemerne. Det kan jeg godt forstå sårer dig og gør dig vred, når du bliver efterladt med hele ansvaret, selvom han burde være den voksne!
Jeg læser i dit brev at han siger ting der får dig til at føle dig forkert. Det er ikke rart at du får at vide at du bare kan flytte hjemmefra eller når han siger noget der giver dig skyldfølelse. Det kan jeg virkelig godt forstå du har brug for, at han stopper med. Det er ikke fair når han siger sådan noget for at sårer dig og give dig skyldfølelse.
Det er rigtig godt at du har sagt det til din mor og fået hende til at snakke med din far om det. Men jeg er ked af at høre, at det ikke virker. Det er ikke tydeligt for mig om din mor og far bor sammen eller hver for sig? Hvis de ikke bor sammen, kunne det så være en hjælp at være flere dage hos din mor og være hjemme hos din far lidt mindre? Det er selvfølgelig kun en løsning, hvis dine forældre ikke bor sammen.
Du skriver i brevet, at når du fortæller din far at de ting han siger sårer dig, så siger han bare, at det er "ham der er dum eller han gør altid ting forkert" i et forsøg på at indtage en offerrolle. Det lyder derfor rigtig svært at snakke med ham om problemerne når han ikke løfter det fælles ansvar for den gode samtale. Jeg kan derfor ikke i et enkelt brev fortælle dig, hvordan du får bragt samtalen et bedre sted hen, da jeg har brug for at få mere at vide om, hvad der sker når i snakker sammen. Det er lettere for mig at give dig en god rådgivning, hvis du skriver ind til os på chatten. Så du er velkommen til at kontakte os i chatten 🙂
At få skabt en god kommunikation med din far lyder som noget der kommer til at tage noget tid og kræver løbende samtaler før det bliver rigtig godt. Jeg tænker derfor at Headspace måske er endnu bedre til at hjælpe dig end vi kan. De er rigtig gode at snakke med og der kan du få et samtaleforløb med nogle faste rådgivere, så det er de samme du snakker med og de kan rådgive dig løbende gennem processen. Hvis der er et Headspace-center i nærheden af dig, så kan du tage ind og snakke med dem fysisk. Ellers er der også mulighed for video-samtaler. Du kan kontakte Headspace på: https://headspace.dk/
Jeg håber du kunne bruge mit svar. Og husk du er velkommen til at skrive ind til os på chatten mandag til fredag kl. 17-20.
De bedste hilsner, Bryd Tavsheden.