29/03/2023
Jeg er blevet slået et par gange om året, nedgjort verbalt og udsat for trusler - kan jeg få hjælp?
Hej brevkasse,
jeg ved som det første ikke om jeg er for gammel, men håber stadig det er i orden, at jeg skriver.
Jeg var til samtale med en psykolog i dag, der sagde jeg burde skrive hertil imens jeg venter på at få en psykolog der kan hjælpe mig - henvisningsbøvl.
Problemet er, at jeg har rimelig stor imposter syndrom her, og ved ikke om det overhovedet har været slemt nok, til at jeg skal bruge hjælp. Jeg er flyttet, der sker ikke mere, men det er sket - jeg ved bare ikke hvordan eller om det skal bearbejdes, det fylder jo stadig, det påvirker min tillid. Er det at blive slået et par gange om året, ofte verbale nedgørelse og den tidslige trussel nok?
Jeg håber I kan forstå min ordblinde tekst her, og jeg ikke forstyrre. Vil bare vide om hjælpen ligger i postkassen eller ved en samtale
De bedste hilsner, mig

Svar
Kære du
Mange tak for din henvendelse - den er så fint skrevet!
Du fortæller, at du er blevet slået, nedgjort verbalt og blevet truet. Du fortæller ikke af hvem, men efter du flyttet er volden stoppet.
Hvor er det sejt, at du rækker ud, først til en psykolog og derefter til os!
Først og fremmeste vil jeg slå fast, at du falder helt ind under vores målgruppe - både aldersmæssigt og ud fra de episoder du beskriver.
Du spørger om det, du har været udsat for er 'slemt nok' til at få hjælp. Du beskriver ikke meget om de forskellige episoder, men det er aldrig i orden at slå og true andre. Det kan være voldsomt, hvis det er nogen tæt på dig, som har udsat dig for så grænseoverskridende adfærd. Derudover gradbøjer vi ikke hjælp herinde, hvis du har oplevet eller oplever vold i en nær relation vil vi rigtig gerne hjælpe dig!
Vi har forskellige tilbud herinde, som jeg vil præsentere dig for.
Du kan skrive til vores chat eller ringe til vores rådgivningstjeneste, som har åben mandag-fredag mellem kl. 17-20. Her sidder vores dygtige rådgivere klar til at hjælpe, lytte og svare på spørgsmål.
Derudover har vi et samtaleforløb, hvor du får din helt egen rådgiver, som du kan tale med, gratis og anonymt. Din rådgiver hjælper dig med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd, til hvad du kan gøre i netop din situation. Det kan være en god ide, indtil du får tildelt en psykolog. Du kan ringe på +45 4445 2090 alle hverdage mellem 09-15 (dog ikke i påsken), for at høre mere om et samtaleforløb eller skrive til samtaler@brydtavsheden.dk.
Ingen bør bearbejde så voldsomme oplevelser alene.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at vi hører fra dig!
Mvh
Bryd Tavsheden