30/03/2023
Jeg har ikke økonomien til at flytte ud, men jeg kan ikke holde ud at bo hjemme mere.
Jeg er udsat for psykisk og fysisk vold hos mine forældre dagligt, hvis ikke det er fysisk så er det psykisk og i mange tilfælde begge dele. Pga det har jeg fået meget lavt selvværd og angst, samt blevet deprimeret. Jeg føler mig som en flue fanget i edderkoppespind. Det har stået på hele mit liv, men det er først gået op for mig hvor forkert det egentlig er når jeg er blevet ældre fordi at det er det eneste jeg tænker på hver dag. Mange gange har jeg tænkt på at begå selvmord. Det var så slemt at mine forældre sagde at jeg hvis jeg ringede til politiet eller sagde det til nogen andre ville de slå mig så slemt at jeg ikke ville kunne tale igen og at jeg aldrig ville få mine søskende at se igen. Jeg var 12 hvis jeg husker rigtigt. Jeg har ikke økonomien til at flytte ud og jeg kan ikke holde det ud at skulle bo hjemme mere. Udover at alt det her sker, så bliver jeg også tvunget til at tro på en religion som jeg ikke tror på.

Svar
Hej,
Mange tak for dit brev! Hvor er det godt og sejt, at du rækker ud efter råd og vejledning!
Du fortæller, at du bliver udsat for fysisk og psykisk vold af dine forældre og er blevet det gennem hele dit liv. Du beskriver en episode fra da du var 12 år, hvor dine forældre truede dig med tæsk og ingen kontakt med dine søskende, hvis fortalte nogen om volden.
Som forældre er det forkert og på ingen måder okay at udsætte sine børn for vold! Dine forældre har ansvaret for at passe på dig og skabe trygge rammer.
Hvis man vokser op med volden helt tæt på, kan man ofte ikke se, hvor forkert det kan være. Man kommer til at tro, at det er 'det normale', og at man måske slev er skyld i det - hvilket du bestemt ikke er!
Ikke desto mindre kan jeg godt forstå, at det er noget der fyldet meget, og som du tænker meget på. Du har ret til ikke at blive udsat for vold, og til at tro på den religion du har lyst til, eller ikke har lyst til.
Derudover fortæller du, at volden har gjort dig deprimeret, og at du har fået dårlig selvværd, angst, samt selvmordstanker. Det er desværre helt almindelige konsekvenser af at være udsat for vold. Ikke desto mindre er det alvorligt og ikke noget man hverken kan eller skal klare selv.
Du fortæller, at du ikke kan holde ud af bo hjemme mere, men heller ikke har økonomien til at flytte ud. Hvis du akut har brug for at flytte ud, vil jeg henvise til Mandecenteret. Mandecentrets botilbud er et midlertidigt botilbud til mænd. Forudsætningen for at bo på Mandecentret er, at du ikke kan opholde dig i dit hjem eller ikke har noget sted at bo, hvis du fx er udsat for vold. Du kan læse mere om det her: https://mandecentret.dk/kontakt/
Derudover vil jeg kraftig anbefale, at du kontakte vores rådgivningstilbud. På den måde at vi hjælpe dig bedst. Du kan skrive ind på vores chat eller ringe til vores rådgivningstelefon mandag-fredag mellem kl. 17-20.
Derudover tilbyder vi et samtaleforløb, hvor du får din egen rådgiver som kan hjælpe med at bearbejde dine oplevelser, få styr på tanker og følelser og giver dig konkrete råd, til hvad du kan gøre i netop din situation. Det er gratis anonymt - så dine forældre behøver ikke at finde ud af det. Hvis du vil høre mere om samtaleforløb kan du ringe på +45 4445 2090 alle hverdage mellem 09-15 (ikke i påsken) eller skrive til samtaler@brydtavsheden.dk.
Det er slet ikke fair at gå med alle disse ting alene. Jeg håber, at du vil række ud til os!
Mvh
Bryd Tavsheden