05/04/2023
Jeg føler skyld, har selvmordstanker og gør selvskade
Hej jeg er en pige på 13 som har det voldsomt svært for at starte med at forklare hele mit liv som svært har jeg en mor der drikker og som har slået mig jeg flygtede så her for et år siden med min storebror hjem til min far og efterlod min tvillingebror og jeg føler skyld nu over alt det der skete der hjemme og det er så endt op i at jeg har fået selvmordstanker og selvskadnings problemer hvor at jeg kvæler og slår mig selv i vil sikker spørge om hvorfor jeg får de tanker og lyst og om der er nogle der kender til det først så får jeg det vis jeg er alene eller ked af det og sur eller skændes med nogle og er presset og ja der folk der hved det mine to bedste venner hved det den ene har været igennem det andet og anden har hjulpet den anden med at komme ud af det og så har mine forældre fået det af vide af en pædagog jeg fortalte det til mine forældre blev bare sure

Svar
Hej med dig.
Tak for dit brev. Jeg er jeg glad for, at du skriver til os!
Du skriver, at din mor drikker og har slået dig, hvilket du sammen med din storebror flygtede fra for et år siden. I efterlod din tvillingebror og at du føler skyld over alt det, der skete der hjemme. På baggrund af det skriver du, at du har det voldsomt svært, har fået selvmordstanker og at du gør skade på dig selv.
Ud fra det du skriver, kan jeg sagtens forstå, at du har det svært! At blive slået og have en mor der drikker er to ting, er svært for en pige på 13 år at være en del af og opleve. Det er naturligt, at du har det, som du har det og herinde i Bryd Tavsheden er det desværre ikke første gang, at vi oplever, at personer der har været udsat for det, du har, har selvmordstanker og gør skade på sig selv. Men selvom det er naturligt, burde det bestemt ikke være sådan! Derfor er det også rigtig godt, at du godt ved, at man bør tale med nogen om det og derfor også rigtig godt, at du også skriver herind. Det synes jeg virkelig, er modigt og sejt af dig!
Du skriver også, at dine selvmordstanker og selvskade er forårsaget af skyld over det, der skete der hjemme. Faktisk er skyld også en helt naturlig følelse, at føle, når man har oplevet lige præcis det, du har. Måske du tænker, at grunden til at din mor slog dig, var din egen skyld? At du selv har fremprovokeret det? Måske noget helt tredje? Og måske at disse tanker gør, at du ikke synes, at du fortjener at være her og at du fortjener at gøre skade på dig selv? Uanset hvad du føler, så er det aldrig din skyld! Det er ikke dig, der har ansvaret for, at din mor har trang til at udøve kontrol og magt. Det er ene og alene din mor, der har ansvaret. Det kan og vil aldrig være din skyld. Jeg er rigtig ked af, at du har de tanker om livet, du har. For mig virker du virker som en superklog pige, der er rigtig god til at dele sine tanker og følelser. En superklog pige der fortjener at have det godt! Det synes jeg, du gør, fordi at du allerede godt selv ved, at man bør tale med nogen om det og det er også på grund af det, at man kan få det bedre. Det er så godt, at du taler med dine to bedste venner og din pædagog om det!
Sådan som jeg forstår det du skriver, så har en af dine bedste veninder hjulpet den anden med at komme ud af lignende oplevelse. Det er rigtig dejligt, når der er nogen, der har oplevet det samme som en selv, som du også skriver. Det er det fordi, at så kan vi få følelsen af, ikke at være alene og måske også få nogle råd til, hvordan de har håndteret deres oplevelse. Har du mon talt med din veninde om det? Og talt med hende om den skyld, du bærer rundt på?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Faktisk har vi også en chat, man kan skrive til som har åbent alle hverdage fra 17-20. Måske det kunne være rart for dig, at dele flere af dine tanker og følelser med en af os herinde fra? Det er du meget velkommen til. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig og lytte til dig. Du fortjener at have det godt og ikke gå rundt og bærer på den skyld, du gør. Det er jeg sikker på, at vi sagtens kan hjælpe dig med <3
De varmeste tanker
Nanna, Bryd Tavsheden