05/04/2023
Min kæreste har en side, hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre, for at håndtere den
Hej Brev kasse.
Jeg føler at jeg, er ved at blive skør. Jeg er kommet ud på et sidespor, hvor jeg ikke ved hvad der er rigtig og forker. Jeg starter fra starten… Min kæreste og jeg, har været sammen i 1 år. Han er en omsorgsfuld og dejlig person. Han rummer så mange gode kvaliteter, og derfor er jeg sammen med ham. MEN han hat også en side, hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre, for at håndtere den. Jeg ser mig selv, som en rummelig person, der er god til at sætte mig i andres sted, og acceptere at de gør/er som de er. Ja tilbage til den side af ham, som jeg ikke kan finde rundt i… Han stoler ikke på, de ting jeg fortæller ham. Han kan komme ind af døren, efter at have været på arbejde, så kan han sige ude af det blå - har du haft besøg af nogen? Og uanset hvad jeg siger, så stoler han ikke på det jeg fortæller ham. Jeg skal fortælle ham, hvor jeg er og hvad jeg laver og hvis det kommer nogen andre i det selvskab jeg er i. Hvis ikke jeg gør det, så er det ragnarok… Så mener han, at han ikke kan stole på mig.. Jeg kan fortælle at jeg skal være sammen med en veninde, og hvis de planer vi har lavet, ændre sig så bliver han usikker/utilfreds… Ja faktisk næsten sur.. Han vil ikke have jeg går i byen, kun hvis han er med. Jeg kan have helt ondt i maven, hvis jeg har lavet en aftale, og skal fortælle ham om det, fordi jeg ved ikke hvad reaktionen vil være… Jeg føler mig kvalt i usikkerhed og mistillid. Jeg har aldrig gjort noget, som skulle gøre han ikke kan stole på mig… SÅ hvad gør jeg? Jeg har prøvet at tage snakke med ham, en del gange, men han bliver vred.. Jeg har brug for gode råd til, hvordan jeg håndtere den usikkerhed/mistillid han bærer rundt med?
Mvh desperat Pige

Svar
Hej med dig.
Mange tak for dit brev!
Du skriver, at din kæreste gennem et år har en side, hvor du ikke ved, hvad du skal gøre for at håndtere den. Det ved du ikke, fordi at du oplever, at han ikke stoler på de ting, du fortæller ham. Du oplever, at han skal vide, hvor du er, hvad du laver og hvis der kommer nogen andre i det selskab, du er i. Hvis du ikke gør det eller der kommer ændringer i planerne, så går han ragnarok, bliver usikker/utilfreds og sur. Det giver dig ondt i maven, at du føler dig kvalt i usikkerhed og mistillid. Derfor vil du gerne vide, hvad du skal gøre og du vil gerne have gode råd til, hvordan du håndterer den usikkerhed/mistillid, som han bærer rundt på.
Jeg vil gøre mit allerbedste for, at besvare dine spørgsmål, så du kan få mere afklaring på din situation.
Ud fra hvad du skriver, så kan jeg sagtens forstå, at du har det, som du har det. Faktisk får jeg lyst til at fortælle dig om psykisk vold. Når man har oplevet psykisk vold, så kan det blandt andet komme til udtryk hvis man bliver udsat for vedvarende, kontrollerende adfærd. Det kan for eksempel komme til udtryk ved, at man bliver styret af sin kæreste ved, at man for eksempel ikke får lov til at træffe sine egne valg, såsom hvilke venner man vil se. Ud fra hvad du skriver, bliver jeg nysgerrig på, om du mon selv har tænkt tanken om, at du bliver udsat for psykisk vold af din kæreste?
Når man bliver udsat for psykisk vold, er det meget naturligt at opleve den afmagt, som du gør. En følelse af, at man ikke kan gøre noget rigtigt i forholdet, og at man skal gå på æggeskaller hele tiden. Det er super udmattende, så jeg kan virkelig godt forstå, at du har det, som du har det. Derfor er det også rigtig godt, at du får delt dine tanker, sådan så du kan få det bedre!
Du spørger, hvad du skal gøre, og her tænker jeg, at du har flere muligheder:
En af dem er, at du kan skrive til os på vores chat, sådan så vi kan guide dig endnu bedre og forsøge at hjælpe dig i den præcise retning, du gerne vil. Det kan gøre, at vi kan komme endnu tættere på, hvad du præcis har behov for.
En anden er, at du kan ringe til os. Det kan være grænseoverskridende, men også en virkelig rar måde, at få den rette hjælp på. Det hele er anonymt - ligesom nu. Vores chat har åbent fra 17-20 i alle hverdage og vores telefon har åbent fra mandag-torsdag fra 17-20.
En tredje mulighed er, at du kan tale med nogen, som du føler dig tryg med og som du har tillid til. Måske nogen som også kender din kæreste? Derved kan du måske også få hjælp til, hvordan du skal håndtere den usikkerhed/mistillid, som han bærer rundt på.
Det er også vigtigt for mig at sige, at det at være udsat for psykisk vold ikke er din skyld. Det er ikke din skyld eller dig, der har gjort noget forkert. Du virker som en virkelig reflekterende og sød kæreste, der kun vil ham og jeres forhold det bedste. Psykisk vold kan eskalere over tid og kan de oplevelser og de ting, der sker, kan sætte sig som en konstant stemme i ens tanker, der er nedbrydende personens eget selvværd. Mon du kan genkende det?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig det bedste og håber, at du kommer på rette spor igen snart - det fortjener du!
De varmeste hilsner
Nanna, Bryd Tavsheden