10/04/2023
Jeg er i tvivl, om jeg har været udsat for vold
Kære brevkasse
Jeg er i tvivl, om jeg har været udsat for vold, og alle jeg har fortalt dette til, vil ikke indblandes.
Min nu ekskæreste har gjordt og sagt ting, som nu virkelig påvirker mig. Der er to ting/situationer: psykisk, tror jeg, og seksuelt. Det psykiske har været gange hvor vi har skændes, og selvom jeg har personligt prøvet at være voksen og fornuftigt i det, har han flere gange blevet hidsig og brølet mig ind i hovedet, hvor jeg kan huske jeg troede faktisk han ville slå mig, det gjorde han dog ikke og har han heller aldrig gjordt, men den følelse sad ved mig. I disse diskussioner var der tit også chancen for at han enten ville grine af mig når jeg udtrykte hvorfor jeg var utilfreds, eller han ville gøre det til at jeg angreb ham og var den lede, selvom vi snakkede om et fælles problem.
Det seksuele har været når vi havde sex, og han så f.eks. kvalte mig selvom jeg havde sagt før, det var jeg utryg ved og det havde jeg ikke lyst til mere, eller prøvede at gøre noget analt på mig, selvom jeg ikke havde sagt at det måtte han og at det gjorde virkelig ondt, når han gjorde det.
Vi er ikke sammen længere pga andre årsager, men disse ting der har sket fylder i mit hovede.
Tak

Svar
Kære dig,
Tak for dit brev, hvor du deler din tvivl i forhold til om hvorvidt du er blevet udsat for vold, og om nogle episoder du har haft med din ekskæreste, der stadig sidder i dig.
Du fortæller om to situationer hvor dine grænser er blevet overskredet, både psykisk og seksuelt. Dén opførsel han har haft overfor dig, og de seksuelle krænkelser han har udført på dig, fylder stadig i dit hovede - og det kan jeg virkelig godt forstå! Det lyder som nogle meget voldsomme oplevelser, og som en adfærd, der ikke hører til hos en kæreste!
Du fortæller, at din eks har hidset sig op og brølet dig i hovedet, så du blev bange for om han ville slå dig.
Du fortæller også om episoder, hvor din eks har overskredet din grænse seksuelt, ved at tage kvælertag på dig under sex, selvom du havde været tydelig omkring din grænse.
Ud fra disse hændelser tyder det på, at din kæreste har udsat dig for psykisk vold og seksuelle krænkelser.
Du har gjort det helt rigtige ved at henvende dig her! Jeg vil råde dig til at få talt mere om det du har oplevet med én (eller flere) du føler dig tryg ved. Det er vigtigt, at du får bearbejdet de oplevelser, der stadig sidder i dig!
Du er sej, og du fortjener ikke at blive behandlet sådan, husk det 🙂
Mvh
Bryd Tavsheden