16/04/2023
Jeg har en mor der drikker og er voldelig
hej bryd tavsheden
jeg hedder L og er en meget trist og sårbar person jeg har en mor der drikker og er voldlig jeg er blevet den nye mor jeg passer og plejer huset, madlavning, søskende og dyr det er svært folk spøge ind til mine blå mærker hvad skal jeg svare til det mit liv er et kaos of nu er jeg begyndt at cutte

Svar
Kære L
Tak for dit brev, og hvor er det godt at du skriver ind til os!
Du skriver at din mor drikker og er voldelig, at du nu er den nye mor i hjemmet, og at folk spørger ind til dine blå mærker. Derudover fortæller du i brevet at du cutter.
Ud fra det du har fortalt, kan jeg godt forstå, at du har det svært og føler det hele er kaos! At din or drikker og at hun samtidigt er voldelig, er hårdt at opleve når man er en 13-årig pige. Det er normalt og naturligt at du føler dig trist og sårbar, og det er desværre heller ikke første gang at vi hos Bryd Tavsheden hører om personer der har oplevet det, du har, begynder på selvskade (for eksempel at cutte). Dog burde det ikke være sådan. Derfor er det også rigtig vigtigt at du ved, at man bør tale med nogen om det, så man ikke sidder med det alene, hvilket igen understreger hvor flot det er at du skriver ind til os! Det er så modigt <3
I forhold til det kaos du oplever med din rolle som mor i hjemmet samt folk der spøger ind til dine blå mærker, kan jeg godt forstå du synes det er svært. Og du skal igen vide at intet af det er din skyld eller dit ansvar. Det er din mors ansvar at passe på dig og dine søskende samt hjemmet, og det er ikke dit ansvar. Det er super vigtigt at du husker på dette. Når folk spørger ind til dine blå mærker, er det så voksne der spørger eller er det klassekammerater? Hvis det er en voksen der spørger, kunne det måske være en god ide at fortælle hvad der sker, så du ikke skal gå alene med det og måske kunne få hjælp. Du fortjener at have det godt!
Jeg håber mit svar var til hjælp for dig. Vi har også en chat, som man kan skrive til i alle hverdage kl. 17-20. Dette kunne måske være en rar mulighed for dig, så du kunne dele flere af dine tanker og følelser med en af vores dygtige rådgivere herinde? Det er du i hvert fald meget velkommen til.
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden