24/04/2023
Min søster oplever psykisk vold
Hej.
Jeg ved ikke om en pårørende kan skrive, men nu prøver jeg alligevel.
Min søsters mand har været psykisk voldelig overfor hende gennem de sidste par år. De skal nu skilles. Det er hans beslutning og det er en beslutning jeg er rigtig glad for på min søsters vegne og efter chokket om at han ville skilles og deres familie skulle splittes ad, er det også gået op for hende, hvor slemt han egentlig har behandlet hende lige siden deres fællesbarn kom til verden og det er kun blevet værre gennem de sidste par år. Han sviner hende til, benægter ting han har gjort og sagt overfor hende, selv om han udmærket er klar over hvordan han har opført sig. Han bestemmer, hvornår hun må gå i bad og når hun har fået ham til at gøre hende en “tjeneste”, som fx at passe barnet imens hun var afsted til et arrangement i nogle timer, så skyldte hun ham mindst ti tjenester som tak. Han manipulerer med hende. Vender og drejer alting, så hun ikke kan finde hoved og hale i, hvad hun selv har sagt og føler. Han kan ikke gøre noget forkert i sine egne øjne og hvis noget er galt, er det altid hendes skyld. Da hun var færdig med barsel prøvede han at holde hende tilbage fra at begynde på arbejde igen, fordi han hellere ville have hende hjemme, selv om hun brændende ønskede at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Sagde hun ham imod eller satte foden ned, så truede han hende med skilsmisse og bål og brænde. Han bebrejder hende, at han selv vil skilles. Siger at hun ikke er den han giftede sig med, når det i virkelig er ham det har opført sig forfærdeligt. Siger hun noget om ham til andre fx til møde med daginstitutionen, hvor hun nævner at de har det lidt svært lige nu, så får hun er fur af en anden verden verbalt, når de kommer hjem, for han tolererer slet ikke at nogen skulle sætte ham i dårligt lys. Så hun begyndte for et års tid siden altid lige, at kigge på ham og aflæse ham, når hun talte med os andre i hans nærvær, for at prøve at gennemskue om der kom en reaktion bagefter. Det er bare et par eksempler på hans opførsel.
Her i dag har de så været oppe at skændes. Han var blevet så vred over, at hun sagde til ham, at han havde brugt penge de ikke havde og at det ikke på nogen måde var i orden, så havde han råbt hende ind i hovedet at hun skulle holde sin kæft og slået en knytnæve i fuld smadder ind i køleskabet, så alting var faldet ned. Det bekymrer mig. Det bekymrer mig meget, fordi jeg føler det er en eskalering af hans vredesudbrud, at han slår ud efter noget, for så kan jeg ikke lade være med at tænke om han pludselig kan finde på at gøre hendes fysisk fortræd . Jeg føler det er at tage et skridt i den endnu mere forkerte retning og det gør mig sgu lidt angst. Så jeg skriver for at spørge om jeg har ret, når jeg ser det som en eskalering eller om jeg skal tage det mere roligt nu hvor han aldrig har været fysisk overfor hende? For han har aldrig slået hende, men jeg har heller aldrig oplevet at han har slået ind i ting og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende. De står og skal sælge deres bolig og alt det er sat i værk, men det er jo ikke til at sige, hvornår den bliver solgt og hun har ikke råd til at flytte før. Jeg kom faktisk midt i deres skænderi I dag, hvor han slog ind i køleskabet. Jeg vidste ikke hvad der var foregået og så møder han mig udenfor, da han ser mig og deres barn komme gående og siger hej med et stort smil, og prøver at give mig et kram, som jeg i forvejen ikke ønsker at give ham, imens min søster står i køkkenet og græder. Jeg mener, hvad sker der oven i hovedet på ham? Tror han at den bedste taktik er at kramme mig, hendes søster og mest fortrolige, og byde mig varmt velkommen, når han lige har stået sådan overfor min søster? Jeg er rystet over hans adfærd i situationen. At han kan kan vende som dag og nat fra den ene setting til den anden, uden så meget som at blinke.
Jeg taler med hende næsten dagligt og hun deler alt med mig, så jeg ved hvad der sker og ikke sker, og hvis han slog hende ville hun uden tvivl fortælle mig det, men det skal jo ikke engang komme dertil. Så jeg har bare brug for at vende situationen med nogen der har erfaring på området. Er der noget jeg skal være opmærksom på, noget jeg kan gøre for at hjælpe hende? Og skal jeg være endnu mere bekymret end før? For jeg aner ikke rigtig mit levende råd.
Venlig hilsen
En søster

Svar
Hej søster
Det lyder som om din søster er i en bekymrende situation og det er nok en rigtig god ide at de kommer hvert til sit ,som jeg kan forstå de også er på vej til.
Du gør alt det rigtige i den her situation du lytter og støtter din søster og det er så vigtigt og godt at du gør det.
Det er vigtigt at være opmærksom på "svoger" i den periode der kommer nu .Der er en skilsmisse på vej og spørgsmålet er om situationen bliver værre eller bedre der hvor din søster er .Tænker det første er et godt forsigtigt bud .Er der mulighed for om hun og barnet kan komme væk fra det sted hun bor sammen med "svoger" ?
Har du /i familie forældre og venner omkring jer var det måske værd at overveje at tage dem med på råd og få hjulpet din søster så godt som muligt igennem den næste tid.
Giver det mening ?
Her hos Bryd Tavsheden rådgiver vi om vold og støtter børn og unge der er og har været udsat for dette.
Vores chat er åben Man-Fre fra 17-20 og alle velkommen til at skrive på chatten eller ringe direkte ind.
Vh Bryd Tavsheden