10/05/2023
Jeg hører og ser ting, som ikke er der. Er jeg ved at blive skør?
Jeg håber måske at i kunne hjælpe mig med mit problem .Jeg har det virkelig svært ved at være hjemme lige for tiden. Det har slet ik noget med min familie at gøre, jeg føler og forestiller mig hele tiden at der er moster og nogle der kigger på mig, I mit hjem. Har snakket med min mor om det og hun siger at det bare er noget der sker oppe I mit hoved. Men jeg ved ik om det er rigtig for på et tidspunkt da jeg var alene hjemme, lå jeg i min seng med min kat, vi hygger os men lige pludselig høre jeg en katte lyd. Det var ik min kat, gik ud i gangen hvor jeg hørte lyden igen hvor den kommer fra kælderen, jeg turde simpelthen ik gå der ned for at kigge. Jeg var helt skramt. Tit når jeg også er andre steder føler jeg at alt som i alt selv ting kigger på mig. Høre også til rat uhyggelig lyde som f.x lyde fra gyser film. Ver gang jeg skal til at sove og kigge ned i kælderen føler jeg at der stå et spølse eller noget i den dur. Men det mest mærkelige er når der er voksne eller mange omkring mig føler jeg ik noget. Har også haft sådan nogle episoder sidste år men det gik væk i lidt tid og kom tilbage igen. Er jeg blevet skør, er helt forvirret. Håber i kan hjælpe

Svar
Hej,
Mange tak for dit brev!
Du fortæller, at du oplever at høre lyde og se ting som ikke er der. Former for spøgelser eller lyde fra gyserfilm. Det kommer når du er alene, skal sove eller skal ned I jeres kælder. Du har snakket med din mor om det, som mener at du forestiller dig det hele. Alligevel virker det hele meget virkeligt for dig og du giver udtryk for at være helt forvirret. Og det kan jeg simpelthen godt forstå.
Det er rigtig at når vi er alene, kan vi overtænke uhyggelige senarier for os. Tanker som ikke er rationelle, men ikke desto mindre virker meget virkelige for os. Er der mon noget som har tricket disse tanker? Sommetider kan irrationelle tanker være tricket af noget bestemt, og sommetider kan vi have disse tanker i perioder - hvilket også er helt normalt.
Du er bestemt ikke ved at blive skør! De fleste oplever/ har oplevet disse tanker, når man er alene. Men disse tanker er ikke hensigtsmæssige, hvis de lammer dig i at gøre noget du plejer.
Du fortæller, at du har snakket med din mor om det. Er det en ide at fortælle hende, hvor meget det reelt fylder i dig? Er der andre du kan tale med det om? Måske en god ven?
Det kan være rigtig rart at snakke med andre om det. For du er bestemt ikke ved at blive skør! Hvis du har brug for at tale mere om dine oplevelser, vil jeg anbefale at du kontakter på Børnetelefonen. Du kan ringe på 116111.
Mvh
Bryd Tavsheden