14/05/2023
Min stedfar kan ikke klare synet af mig og udsætter mig for fysiske ting.
Hej
Jeg bor med min mor og min stedfar og mine halvsøskende. Fint nok, men jeg er udskuddet i familien og min stedfar kan af en eller anden grund, ikke klare synet af mig. Han viser det på mange måder, håner mig og taler grimt om mig over for alle. Han udsætter mig også for fysiske ting.
Jeg fik taget mig sammen og snakkede med min lærer om det. Sagde at det var svært for mig og forklarede hvad der foregik.
Så skulle vi snakke med en masse mennesker og frem og tilbage, og så er deres undersøgelser vistnok slut. Og der er ingenting kommet ud af det. Så der må være nogen i samfundet der ikke holder med mig. Eller hvordan skal jeg forstå det?

Svar
Kære du
Først og fremmest, tak for dit brev og hvor er det godt at du skriver ind til os!
Du fortæller at din stedfar ikke kan klare synet af dig, at han håner dig og taler grimt om dig. Derudover fortæller du også at han udsætter dig for fysiske ting.
Ud fra det du har fortalt, kan jeg godt forstå du synes det er svært. At føle sig som et udskud i sin familie samtidigt med at blive udsat for, hvad jeg forstår som værende, ubehagelige ting derhjemme, er hårdt at opleve når man er en 15-årig dreng. Derfor vil jeg også rose dig for at have taget mod til dig og fortalt din lærer hvad der foregik derhjemme - det er så sejt! Jeg kan dog også godt forstå din frustration ved at du ikke føler der er sket noget efter samtaler og undersøgelse. Men du må huske på at det ikke er din skyld, og at du gjorde det rigtige ved at fortælle det til en voksen, så du ikke skulle gå rundt med det alene!
Har du talt med andre voksne i familien om det efterfølgende? Eller sagt til din lærer at du føler der ikke er kommet noget ud af det? Igen, må du huske at det du oplever ikke er din skyld. Det er ikke fordi samfundet ikke holder af dig, men det er normalt at have den følelse. Din lærer reagerede på hvad du sagde, fordi det var vigtigt - fordi du er vigtig. Det må du endelig huske på!
Her hos Bryd Tavsheden vil vi også meget gere hjælpe dig så godt vi kan - vi har dygtige rådgivere klar på chat og telefon i alle hverdage kl 17-20. Ellers tilbyder vi også anonyme samtaleforløb, som du kan læse mere om her: https://brydtavsheden.dk/hjaelp/samtaler/
Håber mit svar var til hjælp for dig.
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden