23/05/2023
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller sige for at få dem til at se mig og høre mig
Hej,
Jeg er 18 år og kommer fra Tyrkiet. Mig og mine forældre flyttede til Danmark i 2017. Siden da har jeg lært rigtig meget om livet og migselv, men i alt det tid har jeg virkelig ikke haft det særlig godt med mine forældre. Jeg forstår, at de ikke kan være som de danske forælder stereotype, rolig og forstående imod alt. Men de ting de siger til mig eller laver nogle gange, gør mig utrolig ked af det. De siger hele tiden at de har selv vokset op i en hårdere miljø, men jeg kan bare ikke se hvorfor de ikke er blødere med mig selvom jeg har sagt det til dem milliarder gange. De bliver pinligt berørt over, når jeg udtrykker mit kreativitet og den jeg er, fordi det er for alternativt for deres familie og venner som også følger med i mit liv/mit sociale media. De bliver sur over de mindste og irrelevante ting og det værste er at de har aldrig sagt undskyld til mig, selvom det var helt klart at problemet kom fra deres egen fremstilling. Jeg elsker dem, og vil gerne være tætte med dem, men jeg føler jeg ikke bliver hørt når jeg snakker med dem. Og det har været på denne måde i så langt tid, at jeg bare har vænnet mig til at jeg får en dårlig reaktion når jeg prøver at snakke ærligt, så jeg ender med at holde det hele ind. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller sige for at få dem til at se mig og høre mig og være blødere med mig.

Svar
Hej
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er vildt stærkt af dig at skrive ind til os om din situation. Som jeg læser dit brev er du meget reflekteret, og har fundet styrke i at følge din egen vej hvor du udfolde dig kreativt og kender dig selv og dine grænser. Det synes jeg er helt vildt sejt af dig. Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det når dine forældre behandler dig som de gør.
Det er ikke godt for dig at du holder dine følelser inde, og jeg tænker at det ville være rigtigt godt for dig, at have et rum hvor du kan snakke om dine følelser og oplevelser. Derfor vil vi rigtig gerne snakke videre med dig hvor vi sammen kan få sat ord på dine følelser, problematikker og muligheder. Du kan skrive ind til os på chatten eller ringe til os på tlf. 44 45 20 90 alle hverdage mellem 17.00-20.00. Her kan vi også snakke om muligheden for at starte i et en-til-en samtaleforløb med en af vores rådgivere. Alle vores tilbud er gratis og anonyme.
Mvh. Bryd Tavsheden