10/06/2023
Min far har bare en dårlig vane med at ligge alle tingene op på min bror og jeg
Kære Brevkasse
Der er er problem jeg er ved at være rigtig træt af…I ved selvfølgelig godt hvor meget en voksen skal lave i hjemmet og hvor meget en teenager skal lave derhjemme i huset. Men min far har bare en dårlig vane med at ligge alle tingene op på min bror og jeg. Som fx hvis han ser ting der ligger og roder( det er lige meget og det er vores) skal vi ALTID tage det eller høre rent, og jeg kan ikke forstå at han ikke selv bare kan gøre det, istedet for at køre rundt med os.
Forleden dag var vores hund stukket af i sådan 10 min ca. mig og min bror havde været hjemme hele dagen pga vi har været syge. Men lige i de 10 min havde vi ikke lagt mærke til det, undtagen da han kom ind at døren. Jeg sagde “Far vi kan ikke finde vores hund” og så begyndte han bare at give os skylden for at vi ikke har styr på en skid. Og gav os skyldfølelse. Så ca. nogen minutter efter fandt jeg vores hund ved nogle naboer, og min far han var bare sur. Han sagde ikke engang tak fordi jeg fandt den.
Synes I det er okay, at være sådan mod ens børn?
Og Synes I han skal tage mere Ansvar?
Og hvordan kan man gøre noget ved det her?

Svar
Hej,
Mange tak for dit brev!
Beklager for det sene svar, vi har haft lidt tekniske problemer over weekenden.
Du skriver at din far har det med at ligge alle tingene på din bror og dig. Og du fortæller om en episode hvor din hund er stukket af og din far giver jer skylden. Det kan jeg godt forstå at du er træt af. Det er rigtig godt at du skriver ind, for selvfølgelig er det ikke rart at blive behandlet sådan.
Har du overvejet at snakke med din far om, hvordan det får dig til at føle? Hvis det er for svært at snakke med din far om, er jeg nysgerrig på om der er andre i dit liv du kunne snakke med det om. Så kunne denne person hjælpe dig med at snakke med din far.
Det kan være rigtig svært at gå rundt med ting som er hårdt alene, så hvis du kan er det vigtigt at snakke med nogen om det. Det er også vigtigt at du husker at det aldrig er din skyld eller dit ansvar, tværtimod er det altid forælderens ansvar at være en god forælder.
Du er også altid velkommen til at skrive ind til os på chatten man-fre kl. 17.00-20.00, så du kan fortælle mere om hvad du synes er svært. På den måde er det nemmere for os at finde ud af hvordan vi kan hjælpe dig.
Mvh
Bryd Tavsheden