12/06/2023
Kan jeg gøre noget for at hjælpe min veninde?
Jeg frygter at min veninde bliver udsat for psykisk vold af sin kæreste. Han har tidligere kontrolleret hendes tid, socialliv og sociale medier da de blev kærester første gang. Nu har de fundet sammen igen. Hun har valgt at stoppe kontakten med mig fordi jeg har fortalt hende at jeg er bekymret for hende. Kan jeg gøre noget for at hjælpe hende?

Svar
Hej.
Det er godt at høre om din betænksomhed, at du har lagt mærke til, at der foregår ting, der ikke virker ordentlige, og at du har sat ord på din bekymring over for din veninde.
Det er desværre ikke ualmindeligt, at det kan være svært at være pårørende til en, der lever i et forhold, der ikke virker sundt, fordi erkendelsen kan være svær og tage lang tid.
Vores erfaring er, at det bedste, du som pårørende kan gøre, er at bevare kontakten, så din veninde har dig at kontakte, hvis og når hun en dag er klar til at åbne op og måske modtage støtte og hjælp. Desværre er isolation - som du også iagttager i din venindes liv - et meget typisk forekommende fænomen. Det kan medvirke til, at det kan blive endnu sværere at bryde ud af, når der ikke er et netværk til at hjælpe.
Samtidig skal du også passe på dig selv, og det kan som pårørende også være utrolig hårdt at være vidne til relationer, der virker usunde eller voldelige. En mulighed kan være, at du lader din veninde vide, at du holder af hende, og at hun altid kan komme til dig. Og hvis det er okay for dig selv, så kan du kontakte hende en gang i mellem. På den måde kan du holde kontakt, ind til hun selv er klar til at genoptage jeres relation. Jeg vedhæfter nogle links, hvor du kan læse mere og forhåbentlig finde yderligere støtte og inspiration. Du er også altid velkommen til at ringe til vores rådgivningstelefon hverdage mellem 9-15 på 44 45 20 90. Jeg håber, at noget af dette kan bruges.
De bedste ønsker,
Tine,
Bryd Tavsheden
Links:
https://danner.dk/paaroerende
https://levudenvold.dk/hjaelp-og-radgivning/national-hotline/q-a-fa-svar-pa-de-mest-hyppige-sporgsmal-til-hotlinen-1/#:~:text=Du%20kan%20altid%20ringe%20til%20den%20nationale%20hotline,for%20b%C3%A5de%20den%20voldsudsatte%20og%20dig%20som%20p%C3%A5r%C3%B8rende.