10/07/2023
Er det psykisk vold ?
Hej!
Er i tvivl om jeg bliver udsat for psykisk vold, der bare mange øjen åbner for mig lige nu. Jeg er i et forhold på 6 år nu, med en kæreste, hvor vi har været igennem sammen at vores nyfødte søn i 2019 blev anbragt hos min kærestes forældre og bor der nu fast.
Der er så mange ting jeg kan se nu som ikke er i orden fra hans side han har gjordt mod mig, og stadig gør, har bare været så blind af forelsket. Siden vi fandt sammen tilbage i 2017 har jeg som menneske stået rigtig stille med mit liv. Jeg har ikke været i arbejde eller uddannelse, har droppet flere uddannelser og jobs, da jeg ikke kan overskue det, da jeg ved hvad der venter mig nå jeg kommer hjem, der skal jeg gøre alle de huslige ting og sørge for han for mad. Eller hvis han er i dårlig humør, så skal jeg passe på med hvad jeg siger, for ellers bliver han vred og giver mig alt skylden, for hvad der lige nu er han kan finde på at jeg ikke har gjordt eller hvad jeg ikke har gjordt for nogen år siden.
Jeg har bare så svært ved at kende mig selv mere, før jeg kom sammen med min kæreste, var jeg altid glad, og havde mange venner og var en meget stærk pige, mentalt. Men nu, er jeg en pige med angst og depression og som gør hvad min kæreste siger, og har ikke selv styr på økonomien, da han mener jeg kan det, så han står for alle regningerne, også for jeg sat over nå jeg skal handle mad ind, og hvis jeg for købt noget ud over mad vare, og han opdager det, så kan han blive meget vred. Han må gerne gå og købe ting uden at spørger, men jeg skal spørger hvis jeg vil købe noget tøj, eller bare noget shampoo.
Han har aldrig slået mig, men han har truet med det, og flere gang været mig utro, men jeg har tilgivede ham være gang, han har også 2 gange, gået fra mig, men hvor vi stadig har boet sammen, hvor han stadig vil have sex, og stadig styre mim økonomi, hvor vi så fandt sammen igen, fordi jeg havde følelsen at jeg ikke kam leve uden ham, da jeg ikke har stået på egen ben, da han har kontrol over hvad jeg skal og gøre. Som jeg tænker tit, jeg bare hans husholdnings/mad kone.
Og så tænker jeg bare, jamen så flyt, men det kan jeg ikke, og det ved han, jeg for kun 5000 kr. udbetalt, og dem tage han og bruger til regninger og giver mig dem lidt af gangen til som mad penge. Og vores fælles søn, bor hos hans forældre, så føler jeg opgiver min søn, da jeg ved jeg ikke kommer til at se ham hvis jeg smutter for min kæreste.
Jeg følere virkelig at jeg ikke har kontrol over mit liv, og følere mig hele tiden manipulere. Og følere mig fangede, de
Kan jeg se virkelig nu, og har bare virkelig lyst til at stå på egen ben, og komme væk, men ved ikke hvordan det muligt.
Vil helst ikke ende i 30’erne og opdage at mit liv er stadig hvor jeg var da jeg var 26 år. Mentalt og fysisk..

Svar
Kære du på 26 år.
Jeg synes det er rigtig godt og stærkt af dig at du skriver brev til os.
Jeg tænker at du har brug for hjælp til at få et overblik over de oplevelser som du har og over dine muligheder i livet.
Lad mig svare dig kort, ja jeg mener at du er udsat for psykisk vold. Der er flere ting som jeg læser i dit brev, at din økonomi bliver kontrolleret af din kæreste, at han bestemmer at du alene skal passe hjemme og sørge for ham. At han skælder dig ud og truer dig. At han giver dig skylden for alt.
Det er ikke godt for dig at være i det forhold, og jeg kan godt forstå at du gerne vil videre i dit liv.
Jeg tænker også at du har brug for hjælp.
Jeg tænker på om du er i kontakt med din kommune? Er du i kontakt med nogle der kan støtte dig til at komme i praktik eller arbejde ? Det kan de i kommunens arbejdsmarkeds afdeling.
Og i social forvaltningen må du have en sag, når nu jeres søn bor hos dine svigerforældre. Du skriver ikke hvad grunden til det er. Jeg tænker at din søn er i pleje hos sine bedsteforældre. Han er stadig din søn og du har sikkert forældremyndigheden sammen med din kæreste. Så uanset hvad der sker mellem din kæreste og dig, så har du ret til at se og have samvær med din søn. Måske du kunne bede om en samtale med socialforvaltningen så du kan få styr på hvad du har ret til.
Du kan bede om en paragraf 54 person, det er en person der skal støtte en forældre til et anbragt barn, og det er jo hvad din søn er.
Jeg tænker at du også kan kontakte LevUdenVold på tlf. 1888
Dem kan du tale med i telefonen og de kan hjælpe dig videre.
Du kan også tale med os, men vi har desværre nogle uger hvor vi er lukket her i sommer.
Du kan også skrive igen, jeg passer brevkassen hele ugen indtil d. 16. juli.
Jeg håber du kan bruge rådgivningen og finde ud af hvor du skal tage fat. Der er mange ting og ingen kan overskue det hele på en gang, så du skal vælge at starte et sted for så at gå videre til næste.
Mange tanker til dig.
Hilsen
Brevkassen